Hoe vertel je aan je ouders dat de psychiater denkt aan incest?

Het zal toch eens moeten gebeuren, wanneer het je overkomt - of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De psychiater zegt dit, maar wat weet jijzelf er nog van? Het lijkt mij door jou vraag dat jij het dus niet (meer) weet. Pas dan op dat je je familie geen kwaad doet doordat de psychiater het zegt. Dan krijg je van die taferelen als van die politieman die valselijk beschuldigd was omdat de psychiater of psycholoog het in geprent had bij zijn dochter. Waarbij ze er later achterkwamen dat het dus niet gebeurd was.

Ik zou een andere psychiater of psycholoog vragen en bekijken of het echt is gebeurd of dat het uit de lucht gegrepen is. Misschien heb jij wel een andere klacht die in de richting van seksueel misbruik maar niet met een familielid. Er zomaar naar gissen is heel gevaarlijk en je houd er zelf met je ouders nog een trauma aan over.

Je kunt dit wel met je moeder bespreken als je erover wilt praten en als je je moeder ook heel erg vertrouwd, maar niet gelijk met vriendinnen die er ook nog eens scheppen bovenop doen. Wees voorzichtig met je beschuldigen naar onschuldige mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Indien uw psychiater aan de hand van meerdere sessies
met u van mening is dat diverse problemen uwerzijds hun grondslag hebben door incest in het verleden, dan zou
het juist zijn om daar werk van te maken.

Laat u eerst goed voorlichten alvorens u een zaak begint.
Een psycholoog of psychiater is de eerst aangewezen persoon om deze materie uit te diepen en te doorgronden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks moet, maar voor de verwerking is het vaak wel beter er iets mee te doen.

Het hangt er ook heel sterk mee samen wie de verwachte "agressor" is, is dat een ouder, of bijv een oom of neef? En hoe je verwacht dat je ouders gaan reageren.

Er zijn gevallen waar de "familie eer" zou belangrijk werd gevonden dat het feit wel werd erkend maar dat het familielid dat de daad had gepleegd verder geen sancties werden opgelegd, die zat nog gewoon op de thee.

Als je denkt steun te ondervinden van (een van ) je ouders zou ik het zo snel mogelijk vertellen. Ben je bang dat dit niet zo is, zou ik het misschien in aanwezigheid van een goede vriendin of een vertrouwd ander familielid vertellen, óf ze vragen voor een gezamenlijk consult bij de psychiater.

Ik denk dat de ouders het wel moeten weten maar het is niet noodzakelijk (misschien zelfs wel af te raden) dat het slachtoffer het zelf moet vertellen.
Dat kan evt die vriendin of familielid ook doen voor je
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank voor je opmerking, zit wel veel waars in, ik probeerde me alleen in te leven en toen dacht ik, dat zou ik VRESELIJK vinden om zelf te moeten vertellen, dan ga je je er nog schuldig over voelen of je zitten verontschuldigen hoe het heeft kunnen proberen.
Waarschijnlijk is het gewoon het beste het door de psychiater te laten regelen, die weet ook het beste hoe hij met de reactie van de ouders om moet gaan