Is Niet poepen gezond?

Ik poep al 4 dagen niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en.. staat de teller al op 5 dagen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gelukt, bedankt voor de hulp

Het beste antwoord

nee, dit is niet gezond.

je hoeft niet elke dag te poepen maar hou het goed in de gaten.
hoe langer je ontlasting in je lichaam zit, hoe meer vocht hieruit onttrokken word. dikkere ontlasting betekend moeilijkere stoelgang.

het kan zelfs gevaarlijk zijn om heel lang niet te poepen als je lichaam afvalstoffen (ontlasting) blijft produceren maar dit niet afgevoerd word.

stel je blijft eten maar poept niet, denk aan de weg van de spijsvertering maar in de verkeerde volgorde.
endeldarm... vol
dikke darm..raakt vol onttrekt meer water uit de ontlasting en kijkt wat er te verteren is (normaal gesproken restjes uit de dunne dam)
maar je ontlasting zit vol met bacterien die je niet in je lijf wil hebben zoals de E-coli
je kan jezelf dus besmetten hiermee door niet te poepen.

hou je het nog langer op vult de dikke darm zich en komt de ontlasting in de dunne darm weet je zeker dat je problemen krijgt hiermee.

dan spreek ik nog niet over het risico wat er vast zit aan het opzetten van een dikke darm, en het effect wat harde ontlasting kan hebben op je poepert (deze kan scheuren, bloeden, en zit dicht bij enge bacteriën)

als je het door dit verhaal in je broek doet van angst ben je van je probleem af.
bij de apotheek hebben ze een een soort ampul van kunststof die je leeg kan knijpen in je achterste (heel eenvoudig, niets engs aan, ook niet pijnlijk) het goedje zorgt voor een gladde weg naar buiten (gaat makkelijker) en maakt de ontlasting zacht. (zorg er wel voor dat je even in de buurt van een wc bent :)

hoe het heet weet ik niet meer (is 8 jaar terug heb ik het gebruikt) maar bij de apotheek weten ze het wel.

verder natuurlijk goed drinken en je aan de standaard 'poep do's' houden. voorkomen is beter dan genezen.

veel succes gewenst, je kan meteen aan de slag!
(zonder mestquotum!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zou heel goed kunnen,
zie bij dat woord altijd meteen patty brard liggen met een tuinslang in haar kont terwijl die dingetjes van mij echt kleine tubetjes van een schappelijk formaat waren. mede daarom even geen benaming misschien dat het meer mensen afschrikt? :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"als je het door dit verhaal in je broek doet van angst ben je van je probleem af." haha, punt! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) dank je! (het zou wel de snelste oplossing zijn toch? ik zou er persoonlijk ook nog 7 kleuren op de koop toe nemen, als het maar oplucht!)

Andere antwoorden (10)

Zo lang achter elkaar geen ontlasting is niet goed voor je. Probeer meer vezels te eten en voldoende water te drinken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het zijn afvalstoffen die onnodig lang in je lichaam blijven. Al het vocht word er uit onttrokken en het doet waarschijnlijk pijn als het er uit komt. Nee, is absoluut niet gezond.
13 jaar geleden
Het ligt aan je normale 'ritme': voor sommigen is eens in de 2/3 dagen normaal, anderen moeten vaker op een dag. Dus als het erg afwijkt van wat bij jou normaal is, dan is het raar. Hoewel 4 dagen sowieso wel aan de lange kant is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet goed voor je. Ik heb het zelf ook een keer gehad en toen was ik niet echt blij toen ik de vijfde dag wel moest(voelt niet fijn. dus zet je maar schrap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist niet "schrap zetten" maar proberen te ontspannen.
Niet goed. Gaat pijnlijk worden. Tip: eet pruimen. Zorgt voor een gemakkelijke ontlasting.

Heb je vaker last? Raadpleeg arts/dietist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm, dit is wel lang hoor.
Kop koffie kan goed zijn voor de stoelgang.
Een tijdje gehurkt zitten wil ook wel eens helpen - probeer eens op zolder tussen de geur van dozen met boeken... geen geintje, dat stimuleert bij mij de stoelgang enorm.

Ga met je vraag naar de huisarts als je er niet goed bij voelt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OMG ik ben zo blij dat ik het goedje hij de apotheek heb ontdekt.
(op 't flatje hier geen zolder en lust geen koffie.....) zit nog wel ff na te denken over de geur van de boeken. zou het niet zo kunnen zijn dat de beweging van het traplopen naar zolder de boel wat op gang brengt toevallig? hoe dan ook, in ieder geval een originaliteits +je
:) 'hey jongens, waar is Bas?'
'Bas is op zolder de boeken geur aan het opsnuiven'
'ohjee.... obstipatie, als het maar geen Boekenweek gaat worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, tijdens de boekenweek is het behoorlijk afvallen... pfffff :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, lees maar geen boeken van Sonja Bakker dan, waarschijnlijk gaat dat dbbl zo snel! :OP
(effect straalaandrijving?)
Het is niet heel gezond de meeste gaan we 1 keer per dag naar de wc al ken ik iemand die 1,5 week niet is gegaan dat voelde heel naar maar kon er niks aan doen.. Alleen laxeer middelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van je ritme, sommige mensen poepen 2 keer per dag, andere 2 keer per week. Als dit normaal niet je ritme is, dat is het niet gezond. Hoe langer de ontlasting in de darm zit, hoe harder, dikker en droger het wordt en dus moeilijker uit te poepen. Bij de huisarts kun je een poedertje krijgen dat is op te lossen in water, deze bevatten extra vezels, waardoor de darmwand extra in beweging wordt gezet en de boel weer wat wordt versoepeld. Deze poeders heten Metamucil of Movicolon. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De 1 poept vaker dan de ander.
Wat wil zeggen dat sommige mensen elke dag poepen en sommige maar 1 keer per week.
Dus bekijk even bij jezelf wat je normale ontlastingspatroon is, en als je daar van afwijkt moet je actie ondernemen.
Eet producten die de stoelgang stimuleren zoals volkorenbrood, kiwi, ontbijtkoek.
Als je dan nog niet kunt na een tijd zou ik naar de huisarts gaan, misschien ligt de oorzaak dan ergens anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de oorzaken kan zijn: is te weinig drinken.
Paar glazen water per dag is ook prima voor de stoelgang.

Of als je nodig moet en je houdt het even op omdat er geen gelegenheid is, dan kan het aardig indikken. En dan gaat het pijn doen, zo hard.

Je moet naar de wc. De poep, dat zijn de afvalstoffen van je lichaam. Die moet je kwijt. Een zetpilletje helpt ook. Maakt de uitgang glad.

Rustig gaan zitten. Door goed aanknijpen en weer ontspannen doe je de peristaltische beweging van de darmen na. En een tip die tijdens zwangerschap gegeven wordt bij dit probleem: zet je voeten op een voetenbankje als je op de wc zit. Krijgt je bekken een iets makkelijker stand en voorkom je aambeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet gezond. Het helpt bij veel mensen als ze behalve
* voldoende water drinken
* voldoende vezels eten
ook regelmatig een flinke wandeling maken. Bewegen zet je darmen aan tot ... beweging, dus dan krijg je vanzelf aandrang.

Tijdens de sapvastkuur die ik jaarlijks doe, neem ik elke dag een beetje groen poeder. Is volkomen natuurlijk, en het helpt om de darmen te reguleren. Groen poeder vindt je o.a. bij de volgende link: http://www.drogisterij.net/Gezondheid-Geneesmiddelen-Groene-poeder/P/4012470
Maar het is vast ook gewoon in de goedgesorteerde drogisterij te koop, zoals bij De Tuinen.