Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom krijg je een 'groezel' (rilling) als je iets lekker warms vastpakt (mok thee of zo) of in een warm bad/onder douche stapt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
863
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja + leuke vraag!
Een lekker gevoel van een bibbering :-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Grappig! Het klopt precies wat je zegt. Het komt ook voor, als je even uit bed gaat, en je warme bed weer instapt :-)

Het is waarschijnlijk een reflex. Pas als je iets warms voelt, besef je hoe koud je het had. Dus zonder dat warme, van bad, bed of mok, te voelen is dat besef er niet, en de groezel is er ook niet. Die komt dus pas, als je hersenen kunnen vergelijken.

Leuke vraag!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie veronderstelling. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogstwaarschijnlijk wordt dat gevoel veroorzaakt door neurotransmitters zoals o.a. adrenaline. Adrenaline komt in grote hoeveelheden vrij bij angst en stress, maar ook bij woede, kou, hitte, pijn en fysieke arbeid. Ga maar eens onder een ijskoude douche staan en je krijgt hetzelfde effect, maar dan nog nét even wat heftiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heel aannemelijk, dank je. Alleen... Ik heb het op het moment van handelen (douche/bad/thee) dan niet koud hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Lucid, ik denk dat je gelijk hebt, dat je een soortgelijk effect hebt, als je onder een koude douche gaat staan. In de psychologie noem je al dit soort dingen een "sensatie". Ik denk dat er een klein verschil is, want het warme bad is een prettige sensatie, en die koude douche lijkt mij een minder prettige sensatie. Vooral omdat het hier om een "groezel" gaat (ik kende het woord niet, maar denk het wel te begrijpen) komt de echte groezel m.i. dus alleen voor bij een prettige sensatie. @Zoessie, om een groezel te ervaren hoef je het natuurlijk niet echt heel koud te hebben. Het gaat alleen maar om het verschil. Want voor je in het bad stapt, heb je het natuurlijk ietsje kouder.

Andere antwoorden (2)

Hoogstwaarschijnlijk wordt dat gevoel veroorzaakt door neurotransmitters zoals o.a. adrenaline. Adrenaline komt in grote hoeveelheden vrij bij angst en stress, maar ook bij woede, kou, hitte, pijn en fysieke arbeid.

Ga maar eens onder een ijskoude douche staan en je krijgt hetzelfde effect, maar dan nog nét even wat heftiger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reflexen werken via chemische reacties. Men heeft pas zeer recent ontdekt dat zelfs op celniveau al het onderscheid wordt gemaakt tussen een taktiele (bijv. naald) en een thermische (jouw voorbeelden) prikkel.

Je lichaam reageert dus op temperatuurverschillen en gaat even in beveiligingsmodus. Het lichaam zit ondanks alle complexiteit tegelijk ook eenvoudig in elkaar en heeft geen andere reactie dan deze (in reflex-reactietijden gesproken).

Je verstand weet in elk geval wel snel wat er volgt, maar je lichaam kan dat op dat moment nog niet weten.

Het leukste experiment in fysica vond ik trouwens, je hand links in warm water, je hand rechts in koud water en dan samen in lauw water. Twee totaal andere gewaarwordingen. Hoort bij hetzelfde volgens mij.

Weet je trouwens dat een lach ook ontstaat als je klein bent en bijv. je moeke (100% vertrouwenspersoon op dat moment) je op schoot laat vallen en je een schrikreactie krijgt, die meteen gecorrigeerd wordt door het feit dat tegen dat je wil huilen al ziet dat er niets gebeurd en je de lach van je moeke imiteert.

Lachen heeft dus ook met angst te maken. En zo heb je dezelfde tegenstelling hier.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding