Je trommelvliezen zullen niet klappen met normaal geluid. Daar zijn zeer grote luchtdrukverschillen voor nodig.
Vanaf 120 decibel krijg je last van afbrekende haartjes in je slakkehuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan je zo niet bepalen. Dat hangt namelijk af van de afstand tot het geluid. Het is geen eenheid, maar een verhoudingsmaat. Bi het meten van de geluidsterkte moet daarom ook een specifieke afstand worden aangehouden.

Ik denk niet dat je trommelvlies zo snel zal klappen van harde geluiden. De haarcellen in het slakkenhuis zullen het wel snel begeven.

wikipedia: "Gehoorschade ontstaat als iemand langere tijd wordt blootgesteld aan geluidsniveaus boven 80 dB(A). Vanaf geluidniveaus van 100 dB(A) kan acute gehoorschade optreden. In bijvoorbeeld een discotheek kan het geluid makkelijk boven de 100 dB(A) uitkomen. "

Toegevoegd op 22-06-2009 23:03:39
Trommelvliezen kunnen wel knappen, het is een dun membraan, maar eerder bij drukproblemen zoals bij duiken in combinatie met een verstopte buis van Eustachius (loopt achter het trommelvlies om de druk gelijk te houden tussen voor- en achter het trommelvlies. Een geluidsgolf die het trommelvlies doet scheuren moet wel heel hard zijn en dichtbij. Maar omdat dan ook alle haarcellen kapot zijn is het gescheurde trommelvlies wel het minste probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk :-)
Of je trommelvliezen werkelijk klappen weet ik niet, maar boven de 140 decibel kan één enkele blootstelling gehoorschade veroorzaken.