Hoe kan het dat je mond en tong eigenlijk niet ' vies' worden van het eten. (En de vaat er toch heel vuil van kan worden?)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb je ook met een wondje in je mond. Is binnen de kortste keren genezen!

Het beste antwoord

De vaat kan heel vies worden van al dat eten; daar heb je gelijk in. Maar je mond is eigenlijk een soort afwasmachine, die de hele dag aanstaat.

De hele dag door, stromen er kleine hoeveelheden vocht door je mond. Als je er eens op let, dan merk je ook, dat je van tijd tot tijd even slikt. Met een droge mond kun je ook bijna niet praten. En ook bij de tandarts, hangt hij dat pruttelende ding niet voor niets in je mond. Dat is om het vocht wat je mond dan produceert weg te zuigen.

Door al dat stromende water word je mond constant schoon gehouden, en de eventuele restjes die nog achterblijven haal je met de tandenborstel weg.
Schoner kan het bijna niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou de volgende keer ga ik niet meer met de hand staan afwassen, ik lik het wel even af ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies! Jij hebt het begrepen! :-)

Andere antwoorden (4)

Je speeksel maakt het schoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je continu met je tong bezig bent om het vuil te verwijderen van zowel de tong als de mond. Het speeksel helpt daar ook bij, spoelt het vuil ook weg.

Toegevoegd na 1 minuut:
Plusje voor de vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel!
Speeksel bestaat uit water, slijm en enzymen. Speeksel is het eerste spijsverteringsorgaan waarmee het voerden in aanraking komt.

Vandaar dat onze mond (schoon) blijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mond schoon?
Je mond is de plek waar je de meeste bacterien vindt, zelfs als je net je tanden hebt gepoetst!
De smerigste wonden die er bestaan, met een zeer grote kans op infectie, zijn menselijk bijtwonden.
Je mond ziet er misschien niet vies uit omdat je etensresten samen met je speeksel "wegspoelt", maar is dus wel degelijk heel smerig.