Dan wordt er een klein prikje in je vinger gegeven, zodat er een druppel bloed uit komt. Die druppel bloed gaat een apparaatje in en daarmee wordt bepaald wat je ijzergehalte in je bloed is. Dat zegt iets over het wel of niet hebben van bloedarmoede. En heb je dat, dan kun je dat met tabletjes weer in orde maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je moe bent en de huisarts stuurt je door, dan doen ze een uitgebreid bloedonderzoek, waarbij je op allerlei dingen getest wordt. Dan moeten er inderdaad een paar buisjes bloed gevuld worden.
Maar bij alleen bloedarmoede is het echt maar een paar druppels bloed. Maak je geen zorgen.
En als je toch Pfeiffer zou hebben, dan is het wel raadzaam om dat zo snel mogelijk te weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Buisjes vol", dat klinkt wel héél dramatisch.
De prik in je ader voel je even (je kunt ervoor kiezen er juist wel of juist niet naar te kijken, ik kijk niet als de naald erin gaat), daarna voel je echt niets meer, hoeveel buisjes ze ook aan die naald hangen.
Heb laatst 27 buisjes afgestaan ivm een hele lading onderzoeken, maar normaal gesproken zijn het er hooguit 3 of zo. En dan heb je het over misschien 2 buisjes van 5 milliliter en 1 van van 1 of zo.
Ben ook bloeddonor geweest, dat merk je soms wel een beetje, dan sta je een halve liter af en kun je daarna een beetje slapjes zijn.
Maar bedenk ook: als je bloed moet laten prikken kun je altijd zeggen dat je het eng vindt, daar houden ze rekening mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen paniek enjee..... ze tappen je niet leeg :)
het is ECHT ECHT ECHT 1 druppeltje. vinden ze niets en blijven de klachten aanhouden zal er wel iets meer afgenomen worden omdat ze de andere waarden in je bloed ook gaan testen. dit lijkt heftiger, maar heb een tijdje terug een paar buisjes af laten nemen en het prikje is ECHT niet erger dan een prikje in de vinger. maar maak je nog niet druk, voorlopig hou je de vampiers zoet met 1 klein minuscuul drupje. :) succes!
Je krijgt eerst een vingerprikje. Als het dan duidelijk is dat de Hb-waarde laag is krijg uiteindelijk een bloedprikje (de vingerprik is niet al te nauwkeurig) om te kijken of de waarde wel precies klopt en of er andere oorzaken mogelijk zijn. Ik wens je succes! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze prikken in de holte van je elleboog, dit bloed onderzoeken ze dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad in de holte van je elleboog,
Ze kijken of alles tussen de normale waardes zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoek naar bloedarmoede kan op verschillende manieren gebeuren. Het eenvoudigste is een druppel bloed uit bijvoorbeeld een vingerprikje in een gestandaardiseerd cuvet laten lopen en dan wordt de kleur (gewoonlijk met een elektronisch meetinstrumentje) vastgesteld. Dit is dan een maat voor het gehalte aan hemoglobine in het bloed (dit is het ijzerhoudend eiwit dat zuurstof transporteert. ) Gewoonlijk wordt echter een iets uitgebreider onderzoek gedaan, waarbij ook de (rode) bloedcellen geteld en gemeten worden. Op basis van de uitkomsten hiervan kan ook vastgesteld worden of de bloedarmoede komt door gebrek aan ijzer, of vitamine B of een van de vele andere oorzaken.Hiervoor is gewoonlijk meer bloed nodig, dat dan ook uit de ader in de arm afgenomen wordt (een buisje vol...)