Doordat het een x-chromosomale ziekte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hemofilie komt enkel voor bij mannen omdat de productie van factor VIII en IX worden geregeld door een gen op het X-chromosoom. Vrouwen kunnen slechts drager zijn van de ziekte. Slechts in zeer zeldzame gevallen komt hemofilie ook bij vrouwen voor."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemofilie

Vrouwen hebben 2 X-chromosomen, dus als de een niet goed functioneert, kan dat door de ander gecorrigeerd worden. Mannen hebben maar 1 X-chromosoom, dus geen 'reserve-mogelijkheid'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zeldzaam, maar het kan ook bij vrouwen voorkomen. Ik heb een vriendin die een lichte vorm van hemofilie heeft, ze is ook drager, haar zoontje heeft ook hemofilie.

De aandoening komt bij vrouwen pas aan het licht als beide X-chromosomen een gemuteerd gen bevatten, of als gedurende de embryonale periode alle gezonde X-chromosomen worden uitgeschakeld: X-inactivatie.