Mijn arts vertelde me dat ik lijd aan melancolie. Weet iemand wat dat betekent?

Behandelende geneesheer, kent me reeds vele jaren.
Diagnose : melancolie.
Ik was wat verlegen en durfde niet om uitleg vragen.
Weet iemand wat dat inhoudt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Volgens mij is melancholie een zeer ouderwetse term. Het is een beschrijving van ""hoe iemand over komt"". Het is geen diagnose van een ziekte. Je bekijkt de wereld wat sombertjes. De ene mens is vrolijk van aard en jij wat melancholisch. Zit in de aard. Pieker er niet over, je bent zoals je bent. Zoek jezelf wel wat leuke dingen met andere jonge mensen, om te doen. Kijk eens waar je belangstelling naar uit gaat, en bezoek iets. B.v concerten, geeft niet wat je maar leuk vindt, of kunt waarderen, wandelen fietsen. Kom in de buitenlucht en ga niet zitten somberen over je innerlijke gesteldheid. Wie zichzelf daar zoekt, komt zelden iemand tegen. Wij leren onszelf kennen door anderen.

Melancholie is in wezen een vorm van zwartgalligheid. Je hebt een wat duistere kijk op de wereld om je heen, maar bent niet depressief en haat de mensheid ook niet. Sterkte. Ik hoop dat het bijtrekt als het straks lente is.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melancholie

Melancholie is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen. Toegevoegd na 6 uur: op 'verzoek' de bronvermelding :)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melancholie

Je vraagt wat melancholie betekent, en waarschijnlijk wil je wat aan doen? Het is een sombere droevige kant van een mens dat waarschijnlijk met je karakter te maken heeft, je zegt al dat je te verlegen was om het aan de arts te vragen. Als je er wat aan wilt doen ga bij jezelf na wat jou zo somber maakt, misschien is het tijdelijk...melancholie is geen ziekte maar een verschijnsel dat voorkomt bij mensen die wat zwaarmoedig over komen. Misschien vind je dit interessant om te lezen.... http://www.filosofieblog.nl/?p=355

Melancholie is een ongeveer even verouderde term voor somberheid, zwaarmoedigheid als geneesheer voor arts. Letterlijk betekent het zwartgalligheid (Grieks: melanos=zwart, chol=gal). Je zou het een lichte vorm van, dan wel een voorstadium van depressie kunnen noemen. Mensen met melancholie zijn nauwelijks tot niet in staat om de positieve dingen van het leven te zien en zijn nooit opgewekt.

Melancholie is de gemoedstoestand, waar oude mensen vaak in geraken. Het is een toestand waar teruggekeken wordt op hetgeen wat in het verleden is gebeurd gekoppeld aan een scherp besef dat het in de toekomst niet weer zal gebeuren. Je kunt je voorstellen dat een oudere filmster naar een film kijkt van haar jongen jaren als sexy filmdiva, dat haar dan een gevoel van treurigheid overvalt. Dat de oude Sven Kramer nog eens terugkijkt naar oude opnames en dan er een 'sad' gevoel aan overhoudt. Daar is weinig aan te doen, maar zo is het leven. Het is sentimenteel met een sombere afdronk. Het is nuttig om er met hulp aan te werken, want niet zelden beëindigen sombere mensen hun leven, zonder eerst te hebben geprobeerd om je er geestelijk tegen te wapenen. Is moeilijk, dat weet ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100