Hoe kan een therapie zoals emdr (voor traumatische ervaringen) bijdragen aan het veranderen van je zelfbeeld?

Het werkt met het afleiden van nare gedachtes bij een herinnering, dmv met je ogen weg kijken en de slechte herinnering te associëren met een goed gevoel. Hoe kan dit dan bijdragen aan een beter zelfbeeld? (wat op de site staat dat dat ook een rede is om emdr toe te passen)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Juist door associaties te leren maken die van toepassing zijn op de situatie zoals hij werkelijk is, verandert je zelfbeeld naargelang ook in de positieve zin van het woord. Je leert dat dingen niet jouw schuld zijn, terwijl je eerst bijvoorbeeld dacht van wel. Je leert de situatie zo naar je hand te zetten dat jij niet meer de boosdoener bent en niks kan doen aan hetgeen je overkomen is. Daardoor ga je je denk ik ook automatisch beter voelen.

Ik moet binnenkort zelf EMDR volgen ik zie er wel erg tegenop, want het schijnt wel een heel effectieve vorm van therapie te zijn, het is ook zwaar en confronterend. Ik vind het best een beetje eng...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij ook Ilse, ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt. Ik heb het zo uitgelegd gekregen van mijn psycholoog en het is ook wel heel logisch als je het zo bekijkt. Maar misschien komen er nog andere reacties met een beter antwoord dan dat van mij. STERKTE meid, we gaan ervoor he?! Wel goed voor jezelf zorgen he?!
hoe emdr werkt is nog niet bekend, en ook niet waarom het werkt.

er word aangenomen dat door de oogbewegingen het verwerken van informatie sneller gaat. door het herbeleven van een situatie kan je deze opnieuw intrepeteren omdat je het kan koppelen aan een andere emotie of gevoel. het verwerken kan dus beter gaan en het trauma zal minder impact op je hebben.

zonder die heftige impact zal het je doen/laten en emoties niet mee zoveel beïnvloeden waardoor je positiever en anders met situaties om kan gaan.
hierdoor kan je beter functioneren wat een positieve bijdrage kan hebben aan je zelfbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus in feite beleef je de situatie opnieuw, waardoor je hem ook opnieuw leert kennen en er een juiste reactie/gevoelsbeleving op toepast, zodat je de oude situatie nog wel kent, maar min of meer kan weggooien omdat dat de slechte versie ervan is? Net of EMDR een vorm van manipuleren is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de behandeling moet je idd teruggaan naar de nare ervaring. je kan het zien als manipuleren, maar dan op een goede manier. wat je leert is dat het niet zo'n heet hangijzer meer hoeft te zijn door er andere emoties en gevoel aan te koppelen. je kan natuurlijk ook zeggen dat je het anders gaat interpreteren :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je "beleeft" de nare situatie niet meer, het is alsof je er van een afstand naar kijkt. Alsof je een film ziet. Je speelt erin mee, maar ervaart de emoties niet meer die je had.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik heb de behandeling al gehad maar bij mij is er daarna niks veranderd, pas na het volgen van therapie kon ik bepaalde dingen pas verwerken. Misschien kwam het omdat ik er nog niet aan toe was of het een beetje onwennig was. Wens je in ieder geval heel veel succes in de toekomst en hoop dat de behandeling voor jou wel iets kunt betekenen