Hoe bereken je het energieverbruik van een mens?

Als een mens te dik wordt, ligt het aan een onbalans van de energiehuishouding. Er komt, via voedsel, meer energie in dan dat er uit gaat, met bijvoorbeeld beweging.
Nu vraag ik mij af, als men bijvoorbeeld 80 kg. 10 km. verplaast, kost dit dan altijd even veel energie als je er 1 uur of 2 uur over doet? Verbruik je meer energie als je hard loopt of wandeld over dezelfde afstand.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Jezelf verplaatsen over 10km in 1 uur kost meer energie dan jezelf over 10km verplaatsen in 2 uur.

Het gaat erom hoelang je over een bepaalde afstand doet. Hoe sneller, des te meer energie dit heeft gekost.

Alleen is dit geen betrouwbare meetmethode. Het berekenen hoeveel energie een mens verbruikt kan alleen in een afgesloten ruimte. O2 (zuurstof) en CO2 (koolstofdioxide) worden gemeten. Want je verbruikt niet alleen energie door te rennen, maar ook om te leven, je spieren, vertering en je hersenen hebben ook energie nodig.

Aan de hand van de hoeveelheid O2 die verbruikt is voor de verbranding, én de CO2 dat je kwijtraakt doordat je voedsel/vet verbrand kan je precies berekenen hoeveel joules/calorieën iemand verbruikt.

Nog even terugkomen op dat hardlopen. Het is net als een auto. Als je met 80km/h een afstand van 100km aflegt verbruik je minder brandstof dan dat je dit met 140km/h doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen al om in leven te blijven verbruikt iedereen energie. Dit wordt het 'basaalmetabolisme' genoemd. Hoeveel dit is, verschilt per persoon, en in de loop van de tijd. Daarbovenop komt het 'extra' energieverbruik door arbeid (bewegen). Als je hard loopt verbruik je meer arbeids-energie dan bij wandelen, vooral doordat je meer weerstand ondervindt (tegenwind). Hierdoor zal je iets meer (arbeids)energie verbruiken door de 10 km in één uur af te leggen, dan wanneer je er twee uur over doet. Als je echter stopt met meten aan het eind van de afgelegde afstand dus de ene keer al na 1 uur, de andere na 2 uur is het (zeer) waarschijnlijk dat je met wandelen meer energie zult verbruiken dan met rennen. Dat komt doordat het basaalmetabolisme dan 1 uur langer meegeteld wordt.... Meet je het energieverbruik over 2 uur, ongeacht of je de 10 km gerend of gewandeld hebt, dan zal je meer energie verbruikt hebben na het rennen....
Als je door het hardlopen dorst hebt gekregen, en je drinkt dan een biertje of frisdrank, dan kan het best zijn dat je er alleen maar van zal aankomen.....