Hoe ontstaat brandend maagzuur?

Ik heb er al een paar dagen last van en ik vraag me af, hoe krijg je dat nou en hoe kom je hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Maagzuur is een agressieve vloeistof, die bedoeld is om voedsel heel snel en doeltreffend te verteren. Je maag is veilig bekleed met een dikke slijmlaag en is dus goed beschermd. Je slokdarm (de 'buis' van de mond naar de maag) mist die laag en is dus kwetsbaar voor het bijtende zuur. Daarom is de overgang tussen slokdarm en maag normaal afgesloten. Die afsluiting gaat open om een hap voedsel naar de maag door te laten. Daarna wordt de overgang weer afgesloten, zodat er geen zuur terug kan stromen.
Maar soms werkt die afsluiting niet goed genoeg. Dan kan er dus wel zuur uit de maag in de onbeschermde slokdarm terugstromen. Dit heet reflux, wat een medische term is voor 'terugstroming'. En dat geeft het bekende branderige gevoel.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je komt er niet vanzelf van af, een bezoek aan de huisarts is aan te bevelen. Naast leefregels kan je medicijnen voorgeschreven krijgen.
Eet niet te vet en neem kleinere porties. Liever zes kleine maaltijden per dag dan drie grote.
• Eet niet te snel, maar neem de tijd en kauw alles goed door.
• Gaan liggen na de maaltijd is niet handig. De zure inhoud van de maag stroomt dan gemakkelijker terug de slokdarm in.
• En omgekeerd: niet vlak voor het slapen gaan nog wat eten. De maag blijft zo'n drie uur na het eten actief. Dus reken maar uit.
• Zet het hoofdeinde van je bed omhoog. Dat helpt vooral bij klachten 's nachts.
• Alcohol, koffie, sinaasappelsap, frisdrank met prik en
scherp gekruid eten zijn allemaal slecht nieuws. Probeer
ze te vermijden.
• Strakke kleding drukt ook op de maag, en kan zo maagzuur de slokdarm induwen.
• Niet te zware dingen tillen. En als je toch wat tillen moet:
niet bukken, maar door de knieën. Bukken verhoogt de
druk in de maag.
• Blijf slank of wordt het. Een dikke buik duwt voortdurend
op de maag. Een bezoekje aan de diëtiste kan wonderen
doen.
• Voorkom verstopping. Eet lekker vezelrijk: groenten, fruit, volkorenbrood, zilvervliesrijst en peulvruchten. En spoel het allemaal goed door met tenminste 2 liter water
per dag. Ook lichaamsbeweging helpt de stoelgang
weer op weg.
• Stop met roken. Nicotine verslapt de afsluiting tussen de
slokdarm en de maag, zodat maagzuur gemakkelijker
de slokdarm in kan stromen.
• Ontspan. Spanningen werken sterk op de maag. Praten
over spanningen is een heel goede manier om ze op
te lossen.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

toevallig was er vandaag al een vraag over de maag, beetje aanverwant. De binnenkant van je maag is bekleed met een dikke laag slijm als bescherming tegen het zuur dat wordt geproduceerd

Als je brandend maagzuur hebt, heb je óf oprispingen waarbij het maagzuur omhoog komt, óf een plekje in de maagwand waar die laag wat is aangetast en dan voel je het zuur, wordt dat heel erg heb je een maagzweer.

Maar zwangere vrouwen hebben aan het eind van de zwangerschap vaak last van brandend maagzuur en dat is omdat de maag zo in de verdrukking komt dat 'ie min of meer overloopt.
amigo
13 jaar geleden
Goede antwoorden hierboven, aanvullende tip: probeer eens uit of het ontstaat na het nuttigen van een bepaald voedingsmiddel. Sommige voedingsmiddelen kunnen bij jou een onverwachte reactie uitlokken.

Bij mij waren pinda's de boosdoener. Inmiddels ben ik daar volledig allergisch voor, maar sinds ik gestopt ben met pinda's eten heb ik geen dag brandend maagzuur meer gehad.