Waarom mag je geen zalf op een brandwond doen? En hoe kunnen brandwonden ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hitte is zo heet op de huid dat het moet blijven ademen dus geen verstikkend laagje erop Ik ben er niet helemaal mee eens want ik smeer er Boegembalsem op en dat werkt geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huiswerk voor het onderdeel EHBO? http://www.goeievraag.nl/help/richtlijnen

Antwoorden (6)

De hitte is zo heet op de huid dat het moet blijven ademen dus geen verstikkend laagje erop Ik ben er niet helemaal mee eens want ik smeer er Boegembalsem op en dat werkt geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brandwonden moeten zo steriel mogelijk gehouden worden, omdat ze heel snel gaan ontsteken, wat de genezing bemoeilijkt en verlengt.
Brandwonden kan je krijgen door het aanraken van een heel heet voorwerp (bijv. een ovenrek, als dit in een 200 graden oven heeft gestaan), aan een gloeiend voorwerp (sigaret), of aan een open vlam. (kaars, barbecue, vuur)
Ook door wrijving : als je bij touwklimmen op school je van helemaal bovenin naar beneden laat glijden, heb je de blaren in je handen staan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zalf zorgt ervoor dat de warmte juist in de huid blijft door het afdekken. Dan heb je het erover als de verbrandig pas heeft plaatsgevonden. Brandwonden ontstaat door oververhitting van de huid door vuur of aanraken van te heet materiaal zoals hete vloeistof of gas of hete voorwerpen. De bovenste huidlaag (en) is beschadigd en de gevoelszenuwen zijn overprikkeld. Verbrandingen heb je in verschillende graden. Dit loopt van 1e graads is wat oppervlakkige roodheid en pijn naar 4e graagds met verkoling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral vanwege infectie gevaar.
Er zijn verschillende soorten brandwonden 1ste 2de en 3de graads.

Ga met brandwonden waarbij de huid open is altijd langs de huisarts, dit zijn meestal 2 de graads verbrandingen van 2 huidlagen.

Het kan goed zijn dat de arts wel een zalf voorschrijft, dus nooit zalf op een brandwond klopt niet, alleen moet je niet zelf gaan dokteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij brandwonden moet je altijd eerst langdurig koelen. Liefst niet met ijskoud maar met lauw water, zeker als je iemand onder de douche zet. Gaat het om diepe brandwonden en/of een groot lichaamsoppervlak dan moet je altijd professionele hulp inschakelen. Dergelijke brandwonden kunnen heel veel schade veroorzaken die zo snel mogelijk behandeld moeten worden.

De huid is het grootste orgaan dat we hebben. Het beschermt ons tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenaf, is een uitscheidingsorgaan en gaat vochtverlies van de onderliggende weefsels tegen. Brandwonden vernietigen en dat kan in verschillende lagen. Eerstegraads brandwonden tasten alleen de opperhuid aan door middel van irritatie maar de huid is nog niet echt stuk. Tweedegraads veroorzaakt een pijnlijke, natte en rode huid op, vaak met brandblaren maar bij diepe tweedegraads brandwonden is ook de lederhuid aangetast. Bij derdegraads brandwonden is de huid volledig verwoest. Omdat ook de zenuwen vernietigd zijn is ook het gevoel weg.

Overigens wordt er door behandelaars wel zalf op brandwonden toegepast maar dat is een andere soort dan de tubetjes die je bij de drogist koopt. Koelen om het vernietigingsproces tot staan te brengen is altijd het eerst belangrijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zalf mag misschien niet ,maar honing zou blijkbaar wel mogen:
La Presse Médicale, een Frans tijdschrift, meldt dat de moderne medische wetenschap de geneeskrachtige werking van honing nu begint te herontdekken. Bij een recent onderzoek experimenteerden artsen met het gebruik van zuivere natuurlijke honing voor de behandeling van brandwonden en verscheidene soorten vleeswonden. De honing werd direct op de wonden aangebracht en met droge steriele windsels afgedekt. Elke 24 uur werd dit verband vernieuwd. De resultaten laten zien dat honing een buitengewoon doeltreffend reinigend en helend middel is. De meeste ziektekiemen die ermee in aanraking komen, worden erdoor gedood en de groei van nieuw weefsel wordt erdoor gestimuleerd. La Presse Médicale concludeert: „Omdat het eenvoudig is en niet duur zou honing beter bekend moeten zijn en toegevoegd moeten worden aan de lijst van algemeen gebruikte antiseptische middelen.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honing is een prachtig middel voor wondbehandeling maar je moet bij wonden wel verschil maken tussen eerste help en verdere behandeling, zeker ook bij brandwonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hulp