klopt dat is het zelfde hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn tandarts noemt het wortelkanaal ipv kanaalwortel maar dat verkaart wel gelijk dat het hetzelfde is, ze maken de kanalen waarin de wortel (= zenuw) zit schoon.

ze boren een gaatje, in principe onder verdoving maar ik heb wel eens gehad dat de tandarts wilde weten of de zenuw nog wel leeft, dan wachten ze tot je iets voelt (is maar heel kort) en dan krijg je gelijk een verdoving. Vervolgens maakt hij het met een soort borsteltje/kurkentrekkertje schoon
amigo
13 jaar geleden
Onder het zichtbare gedeelte van een tand of kies (de kroon), bevindt zich de wortel. In iedere wortel bevinden zich een of meerdere wortelkanalen. Zo'n kanaal is gevuld met de pulpa die bestaat uit bindweefsel, zenuwvezels en kleine bloedvaten. Deze pulpa kan door tandbederf, een lekkende vulling, of een val ontstoken raken. De wortelkanalen staan via de wortelpunt in verbinding met het bot. Hierdoor kan een ontsteking in de pulpa zich uitbreiden naar dit gebied. Als de pulpa eenmaal ontstoken is, zal deze niet meer genezen. Daarom moet dan een wortelkanaalbehandeling, ook wel zenuwbehandeling genoemd, uitgevoerd worden.
Amadea