Wat kunnen (buiten zwangerschap, overgang en verwijdering van de uterus) redenen zijn dat een vrouw niet menstrueert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (12)

te licht of te zwaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
anorexia kan een reden zijn.
als een vrouw te weinig eten binnenkrijgt dan gaat het de vetreserves opmaken. als deze eenmaal op zijn probeert het lichaam energie te besparen door onder andere de menstruatiecyclus te stoppen.

ook kan topsport een reden zijn, het lichaam moet zulke grote inspanningen leveren dat het geen energie meer overhoud voor een menstruatiecyclus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima +
Doorslikken van de pil.
Sommige vrouwen worden bij gebruik van een spiraaltje ook steeds minder ongesteld tot het uiteindelijk helemaal wegblijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms kan de menstruatie ineens maanden wegblijven. Bijna altijd heeft dit natuurlijke oorzaken en komt de menstruatie uiteindelijk vanzelf weer op gang. De eerste jaren dat een vrouw menstrueert en in de laatste jaren van de vruchtbare levensfase komt het vaak voor dat de menstruatie onregelmatig is of wegblijft. Dat heeft met hormonale schommelingen te maken.

Door sommige medicijnen kan de maandelijkse bloeding tijdelijk wegblijven, zoals antidepressiva, de pil of het hormoonspiraaltje. Ook lichamelijke of geestelijke spanningen kunnen ervoor zorgen dat de menstruatie wegblijft, bijvoorbeeld bij stress of ingrijpende gebeurtenissen, zeer intensieve sport, eetproblemen, sterk afvallen of erg mager zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb vanaf mijn eerste menstruatie, het om de 28 dagen gehad! het is heel fijn als het regelmatig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al de bovenstaande antwoorden zijn goed maar ik heb het zelf meegemaakt doordat mijn eileiders verstopt zaten.
Nadat ze via een laparascopie waren schoongemaakt menstrueerde ik direct weer. Dit kan dus ook een reden zijn voor het uitblijven. Zelfs de gedachte aan een evtl zwangerschap, als je er bang voor bent of juist erg wenst, kan er voor zorgen dat je menstruatie uitblijft.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant!
Weet je ook hoe zo'n ontstopping kan ontstaan?
En kan dit gevaarlijk zijn als het onbehandeld blijft? +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet hetzelfde, maar ik heb een verkleefde eileider, dat kan komen door endometriose (binnenbekleding van de baarmoeder die elders terechtkomt, en ook mee-'menstrueert' en zo flink pijn kan veroorzaken trouwens).
Maar het kan ook door bijvoorbeeld chlamydia komen.
gevaarlijk is het niet, alleen slecht voor je vruchtbaarheid: een eitje uit die eierstok komt niet in de baarmoeder terecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de toelichting, Hippo!
amc
13 jaar geleden
Mijn verstopping kwam na een miskraam waarna curettage plaatsvond. Had er geen pijn van, je zag op het scherm ook alleen maar vlokken die erin zaten. Werd ontdekt doordat ik na de miskraam niet meer menstrueerde en dan maken ze meestal een hysteroscopie en toen kwam het aan het licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow, bedankt dat je dit wou delen. Het spijt me te horen van je miskraam...
amc
13 jaar geleden
http://www.kinderwens.nl/aboutFertility/femaleinfertility/otherphysicaldisorders/index.asp?C=86993405885624652778 Kijk maar eens op deze site; Daarin kan je meer lezen en zelf zien dat het verder geen gevaar oplevert zo'n verkleving. Alleen is er een risico op onvruchtbaarheid als je het onbehandeld laat. Ik heb trouwens daarna nog 2 miskramen gehad waarbij de eileiders wel goed bleven. De 4de zwangerschap was gelukkig wel goed. Helaas was ik wel een oudere moeder dan ik gewenst had, omdat er vooral door de verkleving bijna een heel jaar verloren ging.
Maar ik ben nu wel de gelukkigste moeder die je je maar voor kunt stellen, omdat het zoveel moeite en verdriet gekost heeft. Inmiddels is hij al bijna 16 maar een heerlijk joch!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de link, ik ga het zo even lezen.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je verschrikkelijk blij bent dat je uiteindelijk een kind op de wereld hebt gezet!
Mijn moeder had ook een verkleving in de eileiders, ze was hierdoor onvruchtbaar verklaard terwijl ze een grote kinderwens had. Uiteindelijk was ze tóch ineens zwanger, iets wat gewoon onmogelijk was.
En na 3 maanden zou ik al bijna geboren worden, iets dat natuurlijk niet goed kon aflopen, maar na een half jaar vechten is toch alles -met heel veel moeite- goed gekomen.
Zij is dus ook een heel gelukkige moeder, al zeg ik het zelf :)
amc
13 jaar geleden
Hartstikke goed! Tja, moeder worden is niet zomaar even gedaan in sommige gevallen. Het blijft een geschenk!
Als kind weet je in elk geval hoe zeer je gewenst was!
Het gebruik van testosteron in het kader van de transformatie van vrouw tot man
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, die mogelijkheid zag ik zelf ook al, maar sloot het uit, omdat het dan niet echt meer als vrouw telt... Wel een plusje waard. +
Als ze inwendig niet juist in elkaar zit, bv van buiten is ze vrouw maar ze heeft geen geslachtsdelen inwendig. Is een heuse aandoening. Omdat je van de buitenkant niks kunt zien wordt het vaak pas laat ontdekt dat er vsn binnen mannelijke geslachtsorganen zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze te mager is en niet voldoende eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals kikakeki en dejeroen ons reeds verkondigden...
Afgezien van anticonceptie is de meest voorkomende reden dat die vrouw niet ovuleert. Menstruatie is namelijk wat ongeveer twee weken na de ovulatie gebeurt als er geen bevrucht ei is ingenesteld. Zonder ovulatie blijft vaak de menstruatie weg.

Dat niet ovuleren kan dan weer verschillende redenen hebben. Eén die vaak voorkomt is PCOS (Polycysteus-ovariumsyndroom). Hierbij gaat de aanwezigheid van meerdere cysten op de eierstokken gepaard met hormonale afwijkingen waardoor eicellen zich niet (goed) ontwikkelen.

Ook in andere gevallen gaat het meestal om een hormonale onbalans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Extreem ondergewicht
Extreem overgewicht
Spanning/stress
Andere hormonale stoornissen (van milde klierproblemen tot tumoren)
Bijwerking van anticonceptie zoals (prik)pil of (mirena)spiraal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk zijn er vele redenen, maar komt het vaak op het volgende neer: Je lichaam is niet gezond, en omdat een menstruatiecyclus veel energie kost, laat het dat maar vallen, om zich volledig op je gezondheid te richten. Bovendien denkt de natuur dat je toch niet gezond genoeg bent om waardevol nageslacht te produceren. Je lichaam concentreert zich op zichzelf, en als je gezond genoeg bent, begint de menstruatie vanzelf.

Om uit te zoeken wat het probleem precies is, is het verstandig om je huisarts te raadplegen. Hij/zij kan je eventueel doorsturen naar een gynaecoloog die je hormonen onderzoekt.