Nou nee hoor, in je traanzakjes zit een beperkte hoeveelheid vocht. Het verlies van dat traanvocht heeft geen invloed op de vochthuishouding in de rest van je lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je er niet voldoende bij drinkt - uiteindelijk wel. Maar dat lijkt me wel zuiver theoretisch. Met huilen verlies je zouthoudend vocht - niet alleen tranen maar ook vaak een heleboel snot (die via je traanbuisjes in je neusholte terecht is gekomen), maar voor je van een bepaald percentage vocht- en zouttonttrekking kunt spreken, moet je wel heel erg veel verdriet hebben.
Maar het glaasje water als iemand huilt zou best eens een belangrijkere functie hebben dan alleen maar troost bieden. Of je er in de praktijk ook écht gevaarlijk van kunt uitdrogen, betwijfel ik. Je hebt waarschijnlijk eerder al dorst dan dat het vochttekort te groot wordt. Veel eerder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen, ik vind veel van je antwoorden bijzonder goed, maar met deze sla je de plank volgens mij mis;o) De traanklieren zitten achter het ooglid en houden het oog vochtig. Het teveel aan vocht komt via de traanbuisjes in de neusholte. In de neusholtekan natuurlijk snot (dode bacteriën) in zitten, maar die zitten niet in het traanvocht. En die paar druppels tranen zorgen echt niet dat je opeens een hoop zout verliest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar ook 'zuiver theoretisch'. En je wilt niet w'eten hoe vaak je je neus moet snuiten als je een flinke huilbui hebt !! Het ZIJN uiteraard tranen, maar het komt er uit als ' snot' - vgl : snotteren / huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Marleen, wat ik bedoelde is dat het vocht bij het al aanwezige snot komt en dit dunner maakt. Daarom ga je snotteren. Als er geen snot is komen de tranen uit je neus of lopen ze over het ooglid heen, want de traanbuisjes kunnen ook niet zoveel afvoeren. Maar uitdrogen en tekort aan zouten krijgen vind ik zelf ook theoretisch niet mogelijk. De traanklieren kunnen maar 1 picoliter per minuut aanmaken.
De traanzakjes zitten achter het ooglid (zie afbeelding) en zorgen ervoor dat het hoornvlies vochtig blijft. Dat is belangrijk voor de breking van het licht. Zonder vocht zie je wazig, wat ik wel eens heb meegemaakt toen ik wat ontstekingen had onder het ooglid.

Het teveel aan vocht gaat via de traanbuisjes aan de binnenkant en komt in de neusholte. Dat merk je goed als je huilt, omdat je dan een waterige neus krijgt (gaat snotteren).

De productie van traanvocht is 1 microliter/minuut dat voldoende is om het oog vochtig te houden. Als je huilt is de voorrraad zo leeg en kan je niet meer "vochtig" huilen. Emotioneel kan je natuurlijk nog wel "huilen". Dat antwoord is ook al gegeven.

Het traanvocht bevat naast zoute stoffen ook een eiwit dat bacteriën onschadelijk maakt. Door te huilen verlies je wat vocht, zout en dit eiwit (lysozym), maar de hoeveelheid is zo weinig dat je lichaam dit zelf aanvult.

Toegevoegd op 21-06-2009 13:21:47
In de bron zet ik nog wat extra artikelen over te waarom van huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De anderen hebben je heel behoorlijk geantwoord. Ik geef je alleen nog een kleine toelichting. Uitdrogen heeft niets te maken met het uitdrogen van lichaam. Het laatste door vocht tekort. In dat geval zou ook je bloedruk vervaarlijk kunnen dalen. Het uitdrogen van de ogen is zeer wel mogelijk maar zijn gerelateerd aan de traanzakjes. Ogen kunnen uitdrogen men spreekt dan van droge ogen. De grap is dat je dan last hebt van brandende ogen die juist tranen. Deze kunnen verholpen worden met een druppel vidisic een gel die op het oog gedruppeld wordt het koelt en geeft weer vocht aan de ogen. Ouderen hebben hier veel last van maar ook diabeten. Groetjes Addy