hoe kom ik van mijn verlegenheid af?

Toegevoegd na 2 dagen:
bijvoorbeeld iemand in mijn klas roept mijn naam ( op een niet leuke manier ) dan word ik rood en gaat de klas mij raar aan kijken . en ik durf ook bijna niks te zeggen want ik ben bang als ik iets zeg dat ze me daar over gaan beoordelen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er bestaan wel trainingen "sociale vaardigheid" voor jongeren om er wat aan te doen. Je huisarts of schoolarts kan je vast vertellen of er in jouw buurt ook zoiets wordt gedaan. Maar misschien kun je op internet ook wel iets vinden. Je doet daar niet alleen oefeningen, maar je leert ook andere jongeren kennen die last hebben van hetzelfde. Het idee dat je niet de enige bent, kan ook goed zijn. Probeer verder zelf dingen die je "eng" vindt, niet uit de weg te gaan. Je leert ze juist door ze wel te doen, hoe moeilijk dat ook is. En probeer dan iets te denken als: "het is een goede oefening dat ik dit doe" en niet: "ik word hier zenuwachtig van en ik kan dit niet". Begin niet gelijk bij het allermoeilijkste, maar bij iets wat maar een beetje lastig is. Toegevoegd na 19 uur: Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je meer zelfvertrouwen leert krijgen. Als je dat meer hebt, maakt het je niet zo veel uit wat andere mensen van je denken. Dat kun je jezelf een beetje aanleren. Als bijvoorbeeld iemand je naam op een rare manier roept en je wordt rood, denk je waarschijnlijk iets vervelends over jezelf. Probeer er eens op te letten wat je denkt en denk dan: "Ik heb er niets aan om het vervelend te vinden dat die klasgenoot mijn naam zo vervelend roept. Ik probeer me er weinig van aan te trekken. Diegene die mijn naam roept, is degene die raar bezig is en niet ik". Misschien kun je ook een reactie bedenken die je dan zou willen geven. Bijvoorbeeld aan die klasgenoot die je naam roept vragen: "ja, wat is er?". Dit soort dingen kun je bij een sociale-vaardigheidstraining ook leren. Er zijn ook wel boeken over en forums op internet met tips (maar volgens mij zijn die vaak meer gericht op wat oudere personen).

Lid worden van ea club

Daar heb je therapiën voor. Vraag maar aan je huisarts.

Dat lukt je niet zomaar. Een assertiviteitscursus kan helpen. Toegevoegd na 4 dagen: Er zijn wel meer die datzelfde hebben. Ik word zelf ook altijd rood als iemand me roept in de klas. Ik denk dat het misschien op dat moment juist goed is om weg iets te zeggen. Maar het ligt er natuurlijk wel aan waarom diegene je roept. Het maakt wel verschil of het een klasgenootje is die je hulp wil vragen bij een opdracht of dat een pestkop je roept om je te pesten.

bij mij was het opeens voorbij maar ik ben bang dat dit dus niet bij iedereen is.

De allerbeste therapie is : je aansluiten bij een of ander toneelgezelschap. Nu vind je dat (vast) eng, maar het went zeer snel!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100