Aan welk goed doel (of goede doelen) schenk jij geld en zo ja, welke en waarom?

Ik vraag me af of mensen die een nierziekte hebben meer geld aan de nierstichting geven dan mensen zonder een nierziekte. Ik geef namelijk het meeste geld aan kankerfondsen omdat ik zelf ex-patiënt ben, doen meer mensen dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik heb zelf allerlei ziektes, maar eerlijk gezegd geef ik aan geen enkele stichting die zich voor die ziekte inzet geld.
Ik ben donateur van allerlei dierenorganisaties; wspa, st. aap, greyhoundsrescue, dierenbescherming, wakker dier, bont voor dieren en zo zijn er meer.
Waarom? Als ik afweeg hoe ik me voel, ondanks 4 chronische ziekten e.d., en als ik zie hoe ze in china een hond eindelijk voor het eerst van zijn leven uit zijn 40 bij 40 bij 20 kooitje halen, om een paar keer op zijn kop te slaan en vervolgens levend villen... dan vind ik dat toch een prioriteit hebben. Daarmee wil ik niet zeggen dat ziek zijn niets is, zeker niet.
Hetzelfde geld voor kinderen in oorlogsgebieden / derde wereld landen, maar daar geeft mijn man aan, zo hebben we dat geregeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

http://www.goeievraag.nl/vraag/100-zeker-geld.13091

vorige week lid geworden...waarom?? dat spreekt voor zich!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dierenbescherming en Peta. Geen vertrouwen in de mens als geheel en schenk om die reden enkel en alleen voor dieren.

Toegevoegd op 20-06-2009 23:29:15
Nu steun ik Greenpeace bijvoorbeeld niet omdat ik van mening ben dat als een organisatie, hoe edel ook, te groot wordt. Er eigenlijk nog maar 1 doel overblijft namelijk zichzelf in stand houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu maar hopen dat de mensen goed met je geld omgaan en het echt aan de bescherming van dieren uitgeven :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peta gebruikt hufterige methoden. Daarnaast is het volkomen overdreven om iemand persoonlijk aan te vallen omdat hij bij de beurs betrokken is, en er aan die beurs aandelen worden verhandeld van een bedrijf waarvan wordt beweerd dat het niet altijd even diervriendelijk is. Als dat in een boek had gestaan, hadden we het volkomen onrealistisch gevonden. Wie komt er mee om auto's van Peta-aanhangers in brand te steken, en de voorzitter van Peta te bedreigen? Ze hebben zelf gezegd dat ze dat een prima methode vinden om duidelijk te maken dat je het ergens niet mee eens bent. Zij doen het ook, maar dan zonder vooraf toestemming te vragen. Als wij het nu bij hen doen, hebben we wel vooraf toestemming, dus onze aktie is automatisch minder erg dan de akties van Peta zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat ik dit zeggen; pistolen paultje roept bij mij meer sympathie op dan Volkert van der G.
Ik schenk aan het Rode Kruis, omdat ze zonder ommezien des persoon helpen. En aan Amnesty, hoef ik niet uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik langere tijd in India was, toen bedacht ik me een houding tegenover de paria´s die bedelen... Baksheesh Baksheesh roepen ze dan naar elke westerling...
Toen bedacht ik me, als de bedelaar lacht dan geef ik wat en anders niet... Zo heb ik het in de hand kunnen houden en hoefde ik overigens niet vaak wat te geven...

En deze houding heb ik nog steeds nu ik al lang weer terug ben... Ook aan de deur als er een collecte is, doe ik zo... Als de persoon lacht als die de vraag stelt dan geef ik en anders niet...

zo doe ik dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
das een goeie taktiek +1
Ik geef meestal wel geld als er een collectant aanbelt voor de nierstichting of het rode kruis of iets dergelijks.
Heb zelf geen ziekte of ooit gehad.
Voor Jantje Beton of zoiets geef ik dan weer niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, je geeft ook om de moeite die zo een collectant doet.
Ik heb een bedrag per jaar bepaald wat ik kan en wil missen, en het probeer dat een beetje evenredig te verdelen tussen mensen, dieren en natuur. Dus: Unicef, Wereldnatuurfonds, hulp voor lastpaarden en ezels in derde wereldlanden, varkens in nood en de dierenbescherming.
En ja, ik ben heel gevoelig voor dierenleed. Dat kan ik gek genoeg minder goed aanzien dan mensenleed.
Ben ook om die reden vegetarier.
Dus daar gaat dan inderdaad automatisch een groot deel van mijn schenkingen naartoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt mijn antwoord al gegeven.
Enig verschil is dat ik een SOS-kinderdorpkindje heb ipv Unicef, maar de gedachtenlijn is hetzelfde, vooral nadat ik bij Brookes hospital fo Animals in Cairo ben geweest
Het meeste goede doelengeld vanuit mijn portemonnee gaat naar het Wereld Natuur Fonds, die smekende ogen van de Oerang Oetangs hebben het denk ik gedaan :).

Qua mensendoelen scoort het kankerfonds bij ons het hoogst, inderdaad, doordat we een aantal dierbaren verloren hebben aan die vreselijke ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben lid van de dierenbescherming en steun deze van harte. En waarom? Omdat dieren bescherming nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ooit een melanoom gehad, toen had ik veel aan het foldermateriaal dat de kankerstichting vrijelijk uitdeelde. Maar ook aan andere goede doelen geef ik, vooral die langs de deur komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schenk veel geld aan dieren-welzijn 's organisaties zoals PAWS, GINN, HAAS en the Bright eyes society.
De opbrengst is geheel voor deze organisaties bestemd, zodat zij hun goede werk kunnen voortzetten.
Ik heb zelf twee hondjes van deze organisatie !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoewel ik zelf kanker heb, zal ik nooit geld geven aan het kankerfonds of de nierstichting of zo.
ik wil niet dat mijn geld indirect aan dierproeven wordt besteed.
verder heb ik bar weinig geld om uit te delen.
in plaats daarvan werk ik bij de dierenambu en het vogelasiel, en collecteer ik jaarlijks voor het plaatselijke dierenasiel.
is ook een bijdrage toch?
Rieneke1
14 jaar geleden
Voorop staan ziektes die in de familie voorkomen: hartstichting, nierstichting, kankerbestrijding. Verder meestal als een collectant aan de deur komt, maar niet allemaal.