Hoe komt het dat ik mijn motivatie zo snel verlies tijdens het lijnen?

Hi allemaal,

Ik ben iets te zwaar en wil heel graag afvallen, voor mijn gezondheid maar ook om me zelfverzekerder te voelen.
Mijn probleem: Steeds als ik begin met lijnen voel ik me een paar dagen gemotiveerd.. Soms zelfs en paar weken, maar daarna houdt het op, en kom ik gewoon weer aan.
HOE KAN DIT?

Ik heb gewoon niet genoeg doorzettingsvermogen..
HOE KOM IK DAARAAN?

Graag tips... Ik wil zo graag wat afslanken op een verantwoorde manier.
Maar zonder motivatie gaat dit niet.

Hoe houd ik mezelf gemotiveerd?

Groet,,
Een 19 jarige

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

We willen allemaal graag snel resultaat zien. Bij de meeste dingen is dit zo; als je iets verft is het gelijk opgeknapt. Of als je je haar leuk wilt hebben, ga je naar de kapper en zit het weer naar je zin. Met lijnen willen we het graag ook zo, het liefst zie je na twee dagen resultaat! Op het moment dat dat niet gebeurt is het moeilijk gemotiveert te blijven, probeer daarom voor jezelf een realistisch plan te maken. Bijv. iedere week 1 kilo, dat is een haalbaar plan en als je iedere week resultaat ziet dan motiveerd het je weer voor de volgende week. Probeer niet te hoog in te zetten, dan de kans dat het niet slaagt natuurlijk nog groter!

Dat komt door het lijnen zelf. Omdat je dan eigenlijk te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kan je lichaam niet genoeg energie krijgen en heb je ook vaak honger. Hierdoor is het heel lastig om een dieet vol te houden. Het handigste is daarom ook om je voedingspatroon te veranderen. Dus als je honger krijgt fruit of rauwkost eten i.p.v. koekjes, snoepjes of chips. en i.p.v. cola of iets dergelijks te drinken zorgen dat je veel water of thee drinkt. En natuurlijk iedere dag zeker een half uurtje bewegen. Hoeft niet eens verschrikkelijk intensief, bijvoorbeeld eventjes een half uurtje wandelen. Als je een hond hebt is het natuurlijk nog ander door lekker lang met je hond te wandelen. :) Veel succes!

Ten eerste is afvallen niet iets wat je "tijdelijk" en zomaar even doet. Indien je wilt afvallen, zul je je levenstyle moeten aanpassen om zo altijd je ideale gewicht te krijgen en te behouden. Stel jezelf het doel voor ogen, zoek motiverende plaatjes of teksten en plak die op je prikbord, zodat je die elke dag ziet. Schijf op hoeveel je wilt afvallen, en waarom. Het handigste is om een boekje bij te houden waarin je schrijft wat je dagelijks doet en vooral eet, hoe je je voelt en wat je allemaal al hebt bereikt. Daarnaast is het verstandig, niet alleen maar je eetpatroon aan te passen, maar ook te sporten! Met deze combinatie val je sneller af, he tis beter voor je stofwisseling en zelfs je immuunsysteem. Alleen maar dieeten en bankhangen gaat je niet verder helpen. Vraag een vriendin of buurvrouw om mee te gaan sporten, zo hou je elkaar ook gemotiveerd. Probeer de verleiding te weerstaan, wanneer je wat bent afgevallen om toch weer een snoepie te pakken, je bent tenslotte wat afgevallen dus een snoepie kan wel weer, denken veel mensen. Pak op die moeilijke momenten je eigen boekje erbij, en herinner jezelf eraan, waarom je ook alweer begonnen was met lijnen, en wat je doel is. Er zijn ook mensen die je hierbij kunnen begeleiden. Hopelijk heb je hier wat aan. Heel veel succes!

Denk niet dat als je eens in de fout bent gegaan je beter gelijk kan stoppen. Ga na je 'fout' weer gewoon door en vergeef jezelf dat je een keer iets gegeten hebt wat eigen lijk niet de bedoeling was.

Niet te streng voor jezelf zijn. Af en toe eens iets helemaal fout lekkers eten. Het idee dat iets niet mag, maakt dat je het juist wilt (gestolen appeltjes uit de boomgaard , zijn veel lekkerder dan die van de fruitschaal bij je moeder. en verplicht niet aan een roze olifantyje denken lukt ook niet. En 1 veldslag verloren, is niet de hele oorlog verloren, begin gewoon weer opnieuw En oja, als je jezelf verwent met iets lekkers, neem dan echt iets lekekrs en geniet ervan zonder schuldgevoel

Zóóóóó herkenbaar... Omdat je een ander eetpatroon volgt met lijnen, dus geen of minder snoep, glaasjes wijn, snacks en zo., mis je heel erg na een bepaalde tijd de dingen die je zo graag at en nu niet meer mag. Als je gezonde vervanging hebt, wordt dat minder moeilijk. En minder moeilijk is beter volhouden. Dus niet te streng zijn. Een tussendoortje mag, alleen dan wel een caloriearme. Als je snakt naar iets en bijna zover bent dat je naar iets fouts grijpt, kijk dan nog eens naar je nieuwe voedingspatroon. Zet er dan wat extra's op, uiteraard verantwoord, zodat je niet in de verleiding kom om zo maar wat te pakken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100