Kan resistentie voor insuline weer teruggedraaid worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhh wat is resistentie ?
Lijkt me een boeiende vraag omdat mij dochtertje suikerziekte heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
resistent = ongevoelig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je niet meer resistent voor insuline bent...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boeiende vraag! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Leonard: Aangezien je haar je 'dochtertje' noemt gaat het waarschijnlijk om een jong kind. heeft ze dan geen type 1 diabetes? Daarbij is namelijk geen sprake van insulineresistentie maar van niet aanmaken van insuline.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kees, klopt ze heeft type 1, ze is 4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Leonard: kon haast niet anders. Maar dan kun je beter zoeken naar specifieke informatie over type 1, dat in wezen een andere ziekte is dan type 2. Ik geef daar geen tips over omdat je naar mijn mening het beste af bent met die van de behandelaars van je dochtertje. Er is best veel ervaring mee. Het lijkt me een heel gedoe maar ook wel een uitdaging om een kind met diabetes een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. Niettemin wens ik je er sterkte mee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Keesvi,
Dankjewel !
Het is een heel gedoe, maar het gaat best goed gelukkig.
Groet Leonard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed om te horen, Leonard!

Het beste antwoord

Insulineresistentie is terug te draaien maar de mate waarin dat mogelijk is hangt van een aantal factoren af. Diabetes is een glijdende schaal, die begint met insulineresistentie. Vaak veroorzaakt die resistentie niet alleen diabetes maar ook overgewicht. Daarom geloven veel mensen, ook professionals, dat insulineresistentie en diabetes door overgewicht worden veroorzaakt. Echter, voeding is wel degelijk de hoofdschuldige van insulineresistentie, hoewel ook factoren als erfelijke aanleg een rol spelen. Dit even voor de begripsbepaling.

Als je weet wat de oorzaken zijn kun je ze beter aanpakken. Hoe vroeger in het beginstadium je insulineresistentie aanpakt, des te groter is de kans om ervan te genezen. Het gaat me iets te ver om er een half boekwerk over te schrijven en dat is ook je vraag niet, dus ik volsta met te vermelden dat het ontbreken van vele mineralen en vezels in geraffineerde de insulineresistentie veroorzaakt. Dat is de reden dat ik af en toe zo fulmineer tegen sloten frisdrank, vruchtensap en andere geraffineerde fabrieksmeuk. Met dat soort junkfood verhonger je jezelf, waardoor je ook nog eens de kans op overgewicht vergroot. Klinkt tegenstrijdig, hè?

Als vuistregel zou je de inzet van insuline zoveel mogelijk moeten beperken. Dat doe je door suikers en geraffineerde koolhydraten zoveel mogelijk te beperken en slechts volwaardige producten te eten, zoals volkoren producten en vooral door zoveel mogelijk zelf te koken met ingrediënten waarvan de oorsprong nog duidelijk herkenbaar is.

Toegevoegd na 2 uur:
Even voor de volledigheid: hoe verder gevorderd diabetes is, des te moeilijker is er een weg terug mogelijk. Diabetici type 2 die insuline spuiten kunnen met heel veel moeite nog wel terug naar de tabletten en tablettenslikkers naar betere leefgewoontes. Maar bij voortschreiding van de diabetes wordt er op een zeker moment minder insuline aangemaakt naast dat de cellen al minder gevoelig voor insuline waren en dan is de weg terug een stuk moeilijker. De vraag ging echter over insulineresistentie waar meestal het voorstadium van diabetes mee wordt bedoeld maar het is wel de kern van het hele syndroom. Diabetes is een rotziekte maar wel boeiende materie, moet ik bekennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Andere antwoorden (1)

U kunt het risico op insulineresistentie beperken door meer aan lichaamsbeweging te doen en overtollig gewicht te verliezen. Dit kan ook een efficiënte manier zijn om insulineresistentie en de symptomen ervan terug te dringen. Regelmatige lichaamsbeweging zou uw lichaam gevoeliger maken voor insuline en kan u helpen om een gezonde bloedsuikerspiegel te behouden. Overleg in ieder geval met uw arts of diabetesteam vóór u van start gaat met een nieuw sportprogramma. Zij kunnen u tips geven om op een veilige en doeltreffende manieren aan sport te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichaamsbeweging is heel belangrijk om insulineresistentie te voorkomen dan wel tegen te gaan. +1