Waarschijnlijk omdat mannen meer zwaar werk doen, en misschien eerder "versleten" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt hier een punt. +
ooit leefden vrouwen relatief gezonden omdat ze minder rookten en dronken. sinds ze die "geneugten"hebben ontdekt schijnt het verschil snel kleiner te worden

Toegevoegd na 2 minuten:
ha, kijk er schijnt zelfs onlangs iets over in de krant geweest te zijn
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sluit helemaal aan bij zonde bevindingen! Maar waarom het alleen voor vrouwen gezond is om met roken te stoppen is me een raadsel... +1
amigo
13 jaar geleden
ha, die laatste zin zeker, ja maar ik lees het toch wel een beetje dat mannen ZEKER moeten stoppen en dat het voor vrouwen wel beter is als ze niet richting mannen willen gaan, wat betreft leeftijd dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, effe een beetje stangen. Het artikel stond in de rubriek 'Vrouw'. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonde=onze (is wel een erg freudiaanse type, deze keer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog één, 'typo', bedoelde ik...
amigo
13 jaar geleden
tja, ik zag later dat er ook een andere krant was dus ik had al een beetje spijt van de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die nu oud zijn en worden dateren allemaal nog van voor WO II. Toen rookten en dronken bijna alle mannen en vrouwen niet, dus voorlopig zou dat weinig verschil mogen geven. Het veranderd rook en drinkgedrag dateert van veel later (jaren 70/80) en deze mensen leven nu meestal nog en kunnen de statistieken nu nog niet bepalen
Het verschil in levensverwachting tussen mannen en vrouwen is nog maar vier jaar tegen tien jaar geleden zeker zes jaar. Dat komt vooral omdat het aantal rokende mannen en vrouwen naar elkaar is toegegroeid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet de drank niet+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drank werkt absoluut ook mee maar roken lijkt toch het meeste effect te sorteren bij dit mechanisme. Daar komt bij dat vrouwen gevoeliger lijken te zijn om een agressiever soort atherosclerose te ontwikkelen. De plaque zit bij vrouwen minder in een afgebakend gebied van de vaten waardoor behandeling moeilijker is en de sterftekans groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die nu oud zijn en worden dateren allemaal nog van voor WO II. Toen rookten en dronken bijna alle mannen en vrouwen niet, dus voorlopig zou dat weinig verschil mogen geven. Het veranderd rook en drinkgedrag dateert van veel later (jaren 70/80) en deze mensen leven nu meestal nog en kunnen de statistieken nu nog niet bepalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je naar de onderste grafiek kijkt dan zie je dat sterfte aan longkanker tussen de vijftig en de zeventig piekt. Onder de zestig is de sterfte van vrouwen aan longkanker zelfs groter dan die van mannen. Natuurlijk is het niet de enige doodsoorzaak meer dit toont wel aan dat naar elkaar toegroeiende leefgewoontes wel degelijk naar elkaar groeiende sterftecijfers opleveren. Deze cijfers zijn al vijf jaar oud, dus trek de lijntjes maar door naar 2011 om nog kleinere verschillen tussen mannen en vrouwen te zien. http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/gezondheid-welzijn/publicaties/artikelen/archief/2007/2007-2199-wm.htm
Het achterblijven van de man heeft niets te maken met biologische beperkingen, weet de Leidse hoogleraar ouderengeneeskunde Rudi Westendorp. „In andere landen, zoals Japan, Frankrijk en Zweden, is de levensverwachting van gepensioneerde mannen veel harder toegenomen. Het kán dus wel.”

Met roken en euthanasie heeft de zwakke positie van de man ook niets te maken, zo is uit onderzoek gebleken. Westendorp vermoedt eerder dat de zorg voor ouderen in Nederland tekortschiet. Zo ligt de sterfte aan griep in verzorgings- en verpleeghuizen hoog. Daarnaast blijven depressies en verwardheid vaak onbehandeld. Al die factoren zijn ook nadelig voor vrouwen, maar mannen hebben er wellicht meer last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met alle respect maar je trekt, ongetwijfeld onbedoeld, iets uit zijn verband. In het stukje 'Met roken en euthanasie heeft de zwakke positie van de man niets te maken.' slaat 'de zwakke positie van de man' op het veel geringere aantal mannen dat de honderd passeert en niet op de gemiddelde levensverwachting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zitten zeer weinig mannen tussen de honderdjarigen ten opzichte van vrouwen. Met andere woorden; mannen sterven eerder, en dat bepaald wel de levensverwachting mee. Men baseert zich toch op de sterfgevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, maar als je alleen kijkt naar degenen die de honderd passeren krijg je wel een vertekend beeld, want het gaat hierbij om een relatief zeer kleine groep mensen. Dat is vergelijkbaar met de kindersterfte buiten beschouwing laten als je de levensverwachting van een of twee eeuwen geleden vergelijkt met de huidige. Dan zouden we nu zeker tweemaal zo oud worden als toen maar dat is geen reëel beeld. Ken je, even terzijde, het verhaal van die statisticus die verzoop in een meer van gemiddeld een halve meter diep? Oftewel, je moet altijd ook je nuchtere verstand gebruiken. :-)