Snappen hoogbegaafde mensen alles?

Als hun iets wordt uitgelegd snappen ze dat dan ook? En dan op alle vlakken, muziek theorie, wetenschap, geloof wat dan ook.
Of gaat hun intelligentie toch naar een bepaalde richting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

hoogbegaafd houd alleen in dat men sneller dan gemiddeld kan leren.
als een hoogbegaafd kind niet naar school gaat weet het ook niet veel.
als het naar school gaat en het reguliere traject volgt dan zal het alle onderwerpen begrijpen, in tegenstelling tot een groot aantal kinderen die een aantal dingen vaak niet begrijpen of minder snel snappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Meestal zijn ze in sommige vakken beter dan in andere, maar in de vakken waar ze relatief slecht in zijn, zijn ze toch nog beter dan gemiddeld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoogbegaaft wil niet zeggen dat je alles altijd weet. Belangrijk iets is dat hoogbegaafden anders denken.

je ziet met hoogbegaafde kinderen soms dat ze juist mislukken op school en dat zou toch niet kunnen als je alles snapt.

Wat er dan nl gebeurt is dat ze EERST alles snappen en geen enkele uitdaging krijgen aangeboden door de school. Daardoor haken ze af, en op een gegeven moment zijn ze de aansluiting kwijt en dan snappen ze het dus niet meer en omdat ze nooit hebben geleerd ervoor te werken kunnen ze, als ze geen enkele begeleiding krijgen dus gewoon zakken voor een examen. Vaak wordt dan pas veel later, bijv als ze hun eigen kinderen laten testen, vastgesteld dat ze zelf ook hoogbegaafd zijn
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klassieke onderpresteerders, herkenbaar.
Gelukkig is daar tegenwoordig meer aandacht voor. Vroeger was het : die redt zich wel / die komt er wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar, ik heb in vwo+ klas gezeten, maar ben naar beneden gezakt omdat gedemotiveerd raakte door het schoolsysteem, ik kon mij er niet in vinden dat ik simpele vakken als 'verzorging' moest doen, terwijl ik geen uitdaging vond in leuke vakken. De vwo+ klas moest staan voor meer uitdaging voor de intelligentere, en hoogbegaafde kinders. Het kwam er bij mij op neer dat ik meer huiswerk moest maken. Resultaat was dat ik lage cijfers ging halen, en daarmee een niveau lager ging. Daar was ik in de eerste instantie blij mee, in mijn klasgenoten kon ik me op een enkeling na totaal niet vinden. Allemaal goed in leren, maar kwam er bij een vak een vraag of discussie over een recent onderwerp aan de gang wat nieuw voor ze was, zagen ze nergens samenhang, en kromden mijn tenen verder en verder. Maar ja... Nu ik er een beetje achtergekomen ben waar ik 'last' van heb, probeer ik zoveel mogelijk weer hogerop te komen.
amigo
13 jaar geleden
ik heb eens horen zeggen dat voor een hoogbegaafde het omgaan met "normale" mensen vergelijkbaar zou zijn met hoe "normale" mensen omgaan met licht zwakzinnigen. Ik denk dat hier, als je je even niet stoort aan de "normaal" en je er niet direct beledigd door voelt er VEEL waars in zit, het laat nl zien dat, al is normaal contact mogelijk, dit voor bijv een echte vriendschap geen bevredigende situatie is voor een hoogbegaafde, die vindt bij een andere hoogbegaafde iets wat hij bij de rest van de bevolking niet heeft
Welnee, sommige zijn bijvoorbeeld vooral goed in talen of juist in wiskundige dingen. Er zijn natuurlijk wel hoogbegaafde mensen die op alle vlakken bovenmatig presteren, maar lang niet alle hoogbegaafden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sociaal gezien niet altijd maar meestal hebben ze een 1 kwaliteit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogbegaafdheid op alle gebieden wordt wel eens omschreven als De Universele Mens. Leonardo Da Vinci was er zo een. Hij wist alles van techniek, taal en kunst. Niet voor niets heten scholen voor hoogbegaafden ook Leonardoscholen. Tegenwoordig is er zoveel te weten dat zelfs de hoogbegaafden zich beperken tot een aantal vakgebieden.
De vraag is overigens wel of hoogbegaafden ook beter moppen snappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn gemiddeld begaafd, dit geld op praktisch vlak en op theoretisch vlak. Vaak is het bij hoog- begaafde zo, dat de hoog presteren op theoretisch gebied maar juist laag op praktisch gebied. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal zit er wel een bepaalde richting in, en dan met name de richting waar je interesse naar uitgaat. Maar iemand die hoogbegaafd is, ziet wel snel verbanden en logica in dingen die zich daar voor lenen ; ruimtelijke problemen, wiskunde, rekenen, natuurkunde, scheikunde....

Geloof zit geen enkele logica in, dus dat is aan hoogbegaafden vaak nauwelijks besteed. Maar hoe mensen in elkaar zitten en reageren kunnen ze dan wel weer goed leren. Hoewel juist ook hoogbegaafden vaak moeite hebben met sociale interacties met mensen.

Dat komt omdat niks zo moeilijk is als begrijpen danwel accepteren dat andere mensen vaak doodeenvoudige dingen en mechanismen niet lijken te kunnen doorgronden, of geen interesse kunnen opbrengen voor ingewikkeldere vraagstukken. Het is dus niet altijd makkelijk een gesprekspartner op niveau te vinden, of het lang vol te houden met gesprekspartners ver onder je niveau. Voor mannen is dit vaak nog moeilijker dan voor vrouwen.

Ik WEET inmiddels dat er mensen zijn die werkelijk NOOIT de behoefte hebben een boek te lezen, iets op te zoeken dat ze niet begrijpen, een uitleg willen hebben voor iets dat niet logisch klinkt, een waanidee kunnen blijven najagen of aanhangen, ik WEET zelfs vaak hoe dat komt of waarom dat is, dat heb ik allemaal geleerd. Maar echt begríjpen ? Nee, ik kan me een leven op die manier niet voorstellen. En dan ben ik nog bij lange na niet echt hoogbegaafd, hooguit een beetje aan de slimme kant.

Mijn hersenen hebben nu eenmaal voortdurend prikkels en uitdaging nodig, ze schreeuwen er om. Van voorspelbare alledaagse routine word ik knettergek - na twee dagen alleen huishouden en kinderen loop ik al met mijn kop tegen de muur. Ik MOET af en toe iets uitdagends of interessants of ingewikkeld zien, doen, lezen, beleven of meemaken, al is het maar een Sudoku, een ingewikkeld haakwerk of een encyclopedie.

Mensen die dat niet hebben, nee, die snap ik niet. En zal ik ook nooit snappen. Maar ik accepteer dat ze er zijn, weet dat ze er zijn, en weet inmiddels ook hoe ik er mee om moet gaan. Hoewel 'it sometimes gives me a headache to think down to their level'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben hoogbegaafd en mijn wiskundecijfer is nog lager gezonken dan de Titanic.
MAar in talen ben ik weer erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor je grappige omschrijving +
Nee zeker niet. De meeste zijn heel erg gericht op hun interesse op dat moment (dat kan wisselen) maar vaak heel erg wereldvreemd.
Ze kunnen wel makkelijk leren maar sommige dingen kun je niet leren die moet je ervaren (levenswijsheid) en daar ze vaak heel veel tijd besteden aan hun studie (want ze leren zo graag en makkelijk) doen ze weinig levenservaring op.
Uitzonderingen daargelaten.