Je kunt je disciplinegehalte opschroeven met behulp van de volgende tips:

Ga bij jezelf na wat je zwakke punten zijn. Kijk ik teveel tv? Blijf ik hangen in de ochtendkrant? Kan ik m'n bed niet uitkomen of kom ik er nooit op tijd in? Probeer in alle rust te bepalen wat je gaat doen om dit soort zaken te verbeteren. Laat bijvoorbeeld de krant in de brievenbus steken totdat je je taken hebt afgerond en lees hem 's avonds.

Maak een strakke weekplanning. Zo ben je meer gemotiveerd om je dagelijkse taken af te ronden, dan wanneer je denkt "Wat zullen we vandaag weer eens gaan doen?" Kijk ook vooruit in je planning. Als je weet wat je op lange termijn af wilt hebben, voel je ook meer druk om hard te werken. Bovendien brengt een systematische aanpak rust in je leven en dus meer voldoening.

Maak 'to do-lijstjes' als je het overzicht kwijt dreigt te raken. Zet er alles op wat je die dag wilt regelen. Het lekker kunnen wegstrepen geeft een opgelucht gevoel en wordt zelfs een soort sport na verloop van tijd.
Houd regelmaat aan in slaap- en werktijden. Liever continu van negen tot vijf, dan de ene keer overdag en de andere keer van acht uur 's avonds tot drie uur 's nachts. Het is beter voor je lichaam en je bent waarschijnlijk overdag toch een stuk energieker. Steeds weer een ander werkritme houd je niet lang vol.

Vertel familie, vrienden en kennissen dat je op bepaalde tijden aan het werk bent, en dus niet gestoord wil worden. Gezellige telefoontjes en bezoekjes zijn leuk, maar ze kunnen je planning aardig in de war brengen. Leg ook uit dat je werk - al is het thuis - echt werk is en je niet vergelijkbaar bent met de eeuwige student die baadt in zeeën van tijd.

Leg niet te veel taken op je bordje. Je raakt daardoor gestresst. De kans is groot dat er dan helemaal niets van je werkzaamheden terecht komt, omdat je geneigd bent het eerder op te geven. Durf ook nee te zeggen tegen een opdrachtgever, al is het een leuke klus. Ook in dit opzicht moet je jezelf regels stellen.

Voor de echt hopeloze gevallen: ontwerp voor jezelf een straf- en beloningssysteem. Stel duidelijk wat per se af moet in een bepaalde week. Heb je toch weer uren zitten verkwanselen met internetten, dwing jezelf dan om net zo lang door te werken tot alles af is. Zeg desnoods afspraken af, werk in de nacht en het weekend door, of annuleer je vakantie. Heb je een week wel goed gewerkt, beloon jezelf dan rijkelijk door bijvoorbeeld iets te kopen wat je al heel lang wilde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan zeker, als je maar vroeg genoeg begint. Niet dat ik dat overigens toejuich. Discipline aanleren kan al snel door slaan in indoctrinatie. De Hitlerjugend is hier een perfect voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat kan. kwestie veel oefenen
en volhouden.