Is het per definitie uitgesloten om piloot te worden als je (gedeeltelijk) kleurenblind bent?

Ik wil erg graag piloot worden, maar ik ben er onlangs achter gekomen dat ik misschien wel kleurenblind ben. De isihara test (of zoiets) wijst uit dat ik kleurenblind ben. Dit sloeg echt in als een bom, omdat ik nooit eerder last gehad heb van kleurenblindheid, of iets wat er op lijkt. Je hoort nog wel een van mensen die het stoplicht niet goed kunnen zien, of welke kleur het fietspad heeft (ja rood natuurlijk, maar wordt dan als bijv grijs gezien). Kun je ook later kleurenblind worden, of dat ik een uitzondering ben ofzo? Graag nuttige reacties ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.1K

Het beste antwoord

Kleurenblindheid sluit je direct uit. Maar.. niet wanhopen..

http://www.nationaleluchtvaartschool.nl/nls_veel_gestelde_vragen.php?vraag=23 zegt:

Kleurenblind is een hele brede omschrijving. Bij het vliegen moet je in staat zijn om rood, groen, geel, blauw en oranje uit elkaaar te houden. Bij een vliegmedische keuring wordt in eerste instantie uitgegaan van de Ishihara test. Een test met plaatjes opgebouwd uit gekleurde stipjes. Daarna een primaire kleurtest, gevolgd door een anomaloscoop test of Beyne lantaarntest. Als je als kleurveilig kan worden geevalueerd kan je dus piloot worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het wel ik heb zelf lenzen en dan mag je al geen piloot worden maar je kunt ook ff op de site contact zoeken en je vraag naar hun mailen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dit een onoverkomelijk probleem omdat er voor links en rechts een onderscheid gemaakt wordt door een groen en een rood licht op de vleugel. Anders kan je niet merken of een ander vliegtuig naar je toe komt of weg vliegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zicht moet perfect zijn voor deze opleiding. Dit staat onherroepelijk vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bronnen?