Waarom word je (een beetje) paranoïde als je te weinig hebt geslapen?

Toegevoegd na 1 week:
Een toelichting: Ik heb gemerkt dat ik zelf na een nacht met weinig slaap, beter ga opletten op bijvoorbeeld mogelijke gevaarlijke situaties (het verkeer, zakenrollers, etcetera), juist omdat ik denk dat ik minder alert ben. Dat bedoelde ik in de vraag met een beetje paranoïde worden.

Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden.

Antoni
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je vertellen, dat ik al jaren slecht slaap c.q. geen goede nachtrust heb, maar ik ben er nooit paranoîde van geworden. Wel vergeetachtig. ;-)

Het beste antwoord

Hersenen hebben slaap nodig om normaal te kunnen functioneren. Bij een chronisch slaaptekort raken ze in de knoei, dat is blijkbaar wetenschappelijk aangetoond.

Er zijn experimenten gedaan. Een proefpersoon kampte na vier dagen zonder slaap met hallucinaties, geheugenverlies en paranoïde gedachten.

Als je te lang wakker blijft, vallen je hersenen in feite in een lichte slaap. Chronisch slaapgebrek put niet alleen de hersenen uit. Extreem lang wakker blijven haalt de hele stofwisseling overhoop.

Zie verder bijgevoegde link.
Interessante vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is geen algemeen verschijnsel.
Aanwezige paranoia kan wel door overmoeidheid versterkt worden.
Paranoia is wel een bijverschijnsel van ernstige slaapdeprivatie, bijvoorbeeld bij het langdurig gebruik van opwekkende middelen of martelmethoden waar slaap langdurig wordt onthouden.
14 jaar geleden
Slapen is net als met je hoofd onder water zitten... En als het wat langer duurt, dat onder water zitten, dan wordt je paranoïde, inderdaad... Je krijgt het benauwd en heel oncomfortabel...

De vergelijking is treffend, en daarom kan ook niemand zonder slaap, want we zitten hier op aarde allemaal in hetzelfde schuitje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn volgens mij veel mensen die te weinig slapen in deze maatschappij, waar veel verlokkingen ons kunnen weerhouden om op tijd naar bed te gaan. Misschien vandaar die korte lontjes e.d.
Volgens sommige wetenschappers neemt bij te korte nachtrust de hoeveelheid REM-slaap af; we dromen dan te weinig en op de een of andere manier lijkt het ontbreken van dromen onze geestelijke stabiliteit te ondermijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Paranoide is wel erg ver gezocht.
"Toevallig" had ik een tijd last van een slaapgebrek, om de 1,5 -2 uur echt wakker. Ik ben terecht gekomen bij een elektro acupuncturist en ben er nu bijna vanaf.
Als je s'nacht niet slaapt (zijn uitleg) maak je een bepaald hormoon niet aan waardoor je overdag kunt functioneren. Hij noemde dat om het makkelijk te maken, het gelukshormoon. Doordat ik dit mistte kwam ik in een depressie en was ik alleen nog maar doodmoe en lusteloos. Door bepaalde medicijnen(gèèn slaappillen) ging ik weer beter slapen en maakte ik zelf het hormoon weer aan. En..heel belangrijk, ik ben er weer..ik functioneer weer. Zonder de algemene slaappillen die je altijd krijgt bij je huisarts en verslaaft aan raakt. Het is beter om het probleem aan te pakken.