Waarom wordt vaak geadviseerd om niet teveel oefeningen per spiergroep en niet teveel setjes te doen bij fitness?

Ik doe vaak vier/vijf oefeningen per spiergroep en doe daar telkens vier setjes van (8 tot 12 herhalingen). Ik train elke spiergroep 1x per week. Waarom wordt geadviseerd om minder oefeningen te doen en minder setjes om meer vooruitgang te boeken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het ligt er aan wat je fitness doelen zijn. Met veel sets en veel herhalingen ben je meer het uithoudingsvermogen van je spieren aan het trainen. Om meer spiermassa op te bouwen, is het aan te raden de oefening/het gewicht zwaarder te maken, zodat je minder herhalingen kunt doen (wel met goede uitvoering natuurlijk). Als je doel is om spiermassa op te bouwen, zou ik de spiergroepen vaker trainen dan 1x per week, zorgen dat je gewichten zo zwaar zijn dat je max 6-8 herhalingen met goede uitvoering kunt doen, en zorgen dat je daarnaast veel en eiwitrijk eet, en voldoende rust neemt en slaapt om te herstellen. Toegevoegd na 52 seconden: Met meer herhalingen met een lager gewicht ben je meer cardio aan het doen, wat ook prima is te ondersteuning, of als dat je doel is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100