Hoe komt het dat als je uitademt dat dan je adem warm is maar dat als je blaast je adem kouder is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Als je gewoon ademt, dan heeft de ingeademde lucht ruim de tijd om op te warmen in je (warme) lichaam. Als je gaat blazen, dan verlaat de ingeademde lucht je lichaam sneller, dan bij gewoon ademen, en heeft de lucht minder tijd gekregen om op te warmen. Uitgeblazen lucht is dus iets minder warm dan (normaal) uitgeademde lucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ALS je blaast Dan tuit je je lippen en wordt onder druk de lucht verplaatst. De lucht gaat van "Klein" naar groot, resulterend in koude lucht. Andersom geldt het omgekeerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh... waar heb je dit echt vandaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bedoel je? Uitzettende lucht die onder druk wordt verplaatst koelt af. Weleens warme lucht uit een compressor voelen komen?
Waarschijnlijk is niet alleen de temperatuur maar ook de hoeveelheid lucht die langs je hand loopt van belang. Als er meer lucht langsloopt dan kan de warmte van je hand makkelijker weg, waardoor de lucht kouder aanvoelt. Dus ik denk dat de licht niet kouder is, alleen dat je het kouder waarneemt.