Hoe kan adrenaline ervoor zorgen dat je je voor korte tijd onoverwinnelijk voelt?

dus als je net bijna aangereden bent/je hebt iets moeilijks gedaan/gaat iets moeilijks doen, dan krijg je een adrenalinestoot. Wat doet dat adrenaline met je, wat er voor zorgt dat je je zo onoverwinnelijk voelt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het vrijkomen van adrenaline maakt ook deel uit van de vecht- of vluchtreactie. In geval van gevaar is dat heel nuttig, door te vechten of te vluchten heb je immers meer kans om te overleven, dan als je in plaats daarvan het gevaar zonder weerstand tracht te trotseren.

Ook stijgt de bloeddruk door perifere vaatvernauwing en versnelt de hartslag waardoor er meer bloed rondgepompt kan worden. De pupillen worden groter, de ademhaling versnelt, en de handpalmen gaan zweten. De bloedtoevoer naar de darmen wordt verminderd. Ook wordt het gevoel van tijd beïnvloed: gebeurtenissen lijken trager te verlopen waardoor iemand sneller kan reageren.
Bij paniekaanvallen zonder uitwendige oorzaak is het vrijkomen van adrenaline een van de uitlokkende factoren van een aanval van hyperventilatie.

Adrenaline werkt in op de adrenerge α- en β-receptoren van het lichaam, en wordt onder andere gebruikt bij het behandelen van algemene anafylaxis, een type I allergie en bij reanimatie in geval van hartstilstand. Het is een sterk, gevaarlijk en direct werkend geneesmiddel dat alleen door injecties kan worden gegeven (meestal intramusculair of subcutaan; bij intraveneuze injectie kunnen ernstige hartritmestoornissen voorkomen). In grote verdunning (1 op 100.000 of 1 op 200.000) wordt het toegevoegd aan middelen voor plaatselijke verdoving, zoals lidocaïne en articaïne, omdat de hierdoor optredende vaatvernauwing de operatie minder bloedig maakt en het lokaal anestheticum langer in de weefsels blijft zitten. Dit moet om voor de hand liggende redenen met enige voorzichtigheid worden gedaan bij mensen met bepaalde hartziekten, met name ritmestoornissen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuk plaatje euca :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thank youwwww :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die wil ik ook :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pak m dan!

Andere antwoorden (1)

Adrenaline is een zogenaamd 'fight or flight' hormoon.
Dit komt vrij bij dingen zoals angst en stress en geeft je lichaam de nodige energie om te 'vechten of te vluchten'. Het zorgt ervoor de bloedtoevoer wordt verhoogd naar delen van je lichaam die je op zo'n moment nodig hebt, zoals je hart en je longen en dat de toevoer naar bijvoorbeeld je darmen wordt verminderd.
Hierdoor versnelt je bloeddruk en hartslag, versnelt de ademhaling en wordt je tijdsbeleving beïnvloed: alles lijkt langzamer te gaan, waardoor jij sneller kunt reageren.
Ik denk dat door dit alles je je zo onoverwinnelijk voelt. Je voelt je alsof je alles aankunt en dat is misschien ook het doel van het hormoon: dat je niet stijf blijft staan, maar in actie komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enige uitleg voor de negatieve duimpjes?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
géén idee, van mij iig een plusje!:D