Hoe lang kan een mens met 50kilo overgewicht, overleven op de vetreserves?

In hoeverre zijn vetreserves in staat om iemand in leven te houden?
Kan je vet zien als opgeslagen calorieën en in welke mate kan je lichaam dit benutten?
(Als je niets eet, alleen water drinkt)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Maximaal tien weken als je alleen water, vitamines en mineralen inneemt. Er worden dan dus geen calorieën aan het lichaam aangeboden. Het lichaam moet energie halen uit eigen opslag.

Er is voor 1-3 dagen voorraad glucose in de lever, daarna moet het lichaam overschakelen op vetten, waarvan theoretisch voorraad is voor drie maanden. Hersencellen kunnen niet leven van vet, en zijn aangewezen op glucose; het lichaam kan eiwit (spierweefsel) omzetten in glucose (gluconeogenese). Spierafbraak geeft o.a. moeheid en zwakte na drie weken en onomkeerbare schade na vier weken; na maximaal 10 weken zijn de ademhalingsspieren en hartspier ‘op’. Daarvóór treedt al vergiftiging (aantasting hersenweefsel) op door de eiwitafbraak (o.a. uremie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk ongeveer een half jaar. Aan die 50 kilo heb je niet zoveel, want je mist ook vele mineralen waardoor andere processen stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet uitproberen lijkt me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke halve kilo lichaamsvet bevat ongeveer 3600 calorieen en geeft genoeg energie voor ongeveer anderhalve dag.
Maar het hangt van nog veel meer dingen af, zoals je hoeveelheid spieren, hoe snel je metabolisme werkt, hoe gezond je bent, hoe veel je beweegt, temperatuur van de omgeving enz.

Het probleem is alleen dat je, als je alleen water drinkt, je veel noodzakelijke voedingsstoffen niet binnenkrijgt, waardoor je nieren kunnen stoppen met werken. En dan gaat het snel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niets eet en alleen drinkt zal je lichaam het vet gaan verbranden.
Ik hoop echter niet dat dit over jou gaat en dat je dit wilt uitproberen want dat is levensgevaarlijk!!
Ik heb iemand gekend die zichzelf zo heeft uitgehongerd(in 7 maanden ruim 60 kilo is afgevallen)en die is bijna aan de gevolgen overleden door hartfalen!
Met een calorie-beperkend dieet kan je ook snel en veel afvallen!