Wat is die piep bij kauwen?

Als ik op iets kauw waar je hard op moet kauwen, zoals een bitterkoekje die al wat langer in de trommel ligt. Dan hoor ik soms een soort piep in mijn rechteroor (alleen aan die kant). Is dat normaal? en sowieso wat veroorzaakt die piep?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

spieren hebben 3 verschillende staten. ontspannen, tonus en tetanus. tetanus is de staat waarin de spier zich bevindt als hij hard aangespannen wordt. de "piep" die je hoort is de staat van spanning van de kaakspier. die aanspanning genereert een piep, die je binnen in je hoofd waarneemt.

deze piep is anders dan de ruis/geluid/doffe piep die je altijd waar kan nemen (als het heel stil is). die wordt namelijk gegenereerd door het bloed wat in je hoofd heel hard van je linker hersenhelft stroomt naar je rechter hersenhelft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer dat iemand negatief beoordeelt zonder even een reactie te plaatsen waarom. mijn uitleg is volgens mij echt juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lampje voor President! ;o)

Andere antwoorden (3)

Ik heb dit ook weleens niks abnormaals denk ik dus. Zelf denk ik dat dit met je kaakscharnieren te maken heb als je voelt houden die ook ongeveer op bij je oor netzoals dat je mensen hun vingers knakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een luchtbel ergens, wellicht in de buis van Eustachius door een verstopping daar ergens... en die druk je in als je kauwt en komt weer terug in zijn normale positie als het kauwen gestopt is...
Zo kan het ook zijn dat je geluidjes voelt en hoort als je in een oog wrijft, ook daar zitten dan kleine luchtbelletjes tussen het oog en het oogvlies en dat voelt en hoort ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele jaren terug heb ik de bof gehad. Dit was uiterst pijnlijk vooral met eten die ik tot in mijn oor voelde en hoorde. Toch schijnt dit alleen een ontstoken speekselklier te zijn.. Toch de zwelling en pijn zaten tot achter het oor. Het kraken in het oor zal wel met klieren te maken kunnen hebben die ook in en rond je oren zitten dit kan te verklaren zijn omdat tijdens het kauwen speeksel word geproduceerd. Alles zal wel met elkaar in verbinding staan net zoals er ook oogvocht uit je neus komt.