Is een tamagotchi goed voor de opvoeding van een kind?

Leren kinderen een stukje verantwoordelijkheid of is dit een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Mijn kids hebben meerdere tamagotchi's gehad toen ze jonger waren.

In het begin voelden ze zeker een stukje verantwoordelijkheid, maar dit is van zeer korte duur heb ik gemerkt als de nieuwigheid er af is. Toen ik tegen mijn zoontje zei dat hij z'n beestje wel eten moest geven omdat ie anders doodgaat, zei hij: "nee hoor, dat maakt niks uit want daar is een knopje voor en dan leeft ie weer!"

Het is en blijft speelgoed en zeker geen wondermiddel om je kind verantwoordelijkheden bij te brengen. Dan zijn er verschillende andere dingen te verzinnen, in het échte leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

tamagochi is wel old school
maar toen het in was,was het zeker wel een stukje verantwoordelijkheid.
of dat nu zo is weet ik eerlijk gezegd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee die hond van de nintendo DS misschien wel maar tamagochi zal niet meer serieus genomen in hun optiek.
ik moest het in die tijd ook doen met de nes 8-bits. innovatie geldt dus ook voor de tamagochi lijkt mij
Volgens mij is dit nonsens. Kinderen leren namelijk ook dat je het "beestje" weer op kunt starten nadat het is doodgegaan. Zij hebben dondersgoed door dat het maar een speeltje is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op knopjes drukken om zo lang mogelijk 'game over' te vermijden is een spelletje. Een levend wezen verzorgen dat je niet opnieuw kan opstarten is verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neuh, het is maar een sleutelhanger. Als ze het gepiep zat zijn, zetten ze hem gewoon uit (op school moest dat vroeger zelfs) en als het beestje dood is, revive je hem gewoon weer; het is een spelletje, en niks meer dan dat.

Voor een kind dat graag een huisdier wil kan het wel een leuke indicatie zijn om te laten zien hoe je te pas en te onpas met zo'n dier aan de slag moet, maar voor de meeste kinderen is een echt half uurtje lopen met de hond of kattenbak verschonen toch minder aantrekkelijk dan twee minuten op knopjes drukken.

Als het gaat om het leren van een stukje verantwoordelijkheid en hoeveel werk het is, is een echt huisdier wel heel goed voor kinderen, maar omdat het dan om een echt dier gaat, moet je er zelf ook wel helemaal achter staan en toezicht houden / helpen / stimuleren om het vol te houden.

Maar van een tamagotchi, sorry, leren kinderen volgens mij althans op het gebied van verantwoordelijkheid niks nuttigs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, maar of dat goed is weet ik dan weer niet... Kinderen moeten ook zonder plichtsgevoel en zonder verantwoordelijkheid kunnen leven... Ik vind dat het een must is om goed en volwaardig te kunnen opgroeien... Er wordt al op zo´n jongen leeftijd zo veel van hen verwacht, dat het onbezorgde kindzijn bijna onmogelijk geworden is...

Als het kind de tamagotchi vanzelf oppakt en ervoor gaat zorgen vrijwillig en naar voldoening, dan zou ik het goedkeuren, maar om mijn kind op te dragen zo´n ding bij te houden, dat gaat me te ver...

Dus voor de een zou het goed kunnen zijn en voor de ander zou het niet goed kunnen zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me dat je ze beter direct een huisdier kunt geven voor de verantwoordelijkheid. Deze bevat geen batterijen en ook geen knopje waarmee die levend gemaakt wordt.
Uiteraard moet je als ouder wel blijven controleren of de verantwoordelijkheid van het kind wel groot genoeg is. Ik heb ooit op een feestje van een vriendin van haar buurvouw gehoord dat haar kinderen graag een huisdier wilden, ze heeft hen een konijn gegeven en toen de "nieuwigheid" er voor de kinderen af was en zij niet meer voor eten zorgden, besloot zij het ook niet te doen. Zou een goede les voor de kinderen zijn. Inderdaad vonden de kinderen het raar toen ze twee weken later ontdekten dat het beestje niet meer bewoog...

Ik ben de kamer maar even uitgegaan om te voorkomen dat ik het feestje van mijn vriendin zou verpesten... Ik kookte letterlijk van woede.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit treurig verhaal was een speelgoedkonijn op batterijen beter geweest.
Ik denk dat het een fabeltje is want met een tamagotchi leer je toch voornamelijk dat dieren/mensen moeten eten en drinken. Als je je kind gewoon een goede opvoeding geeft en het veel met andere kinderen/mensen laat omgaan, dat het kind dat dan zowieso wel leert. Het is misschien wel leuk voor een kind en het zal vast niet slecht zijn. Het is altijd goed om kinderen veel te laten spelen. Het zal dus niet slecht zijn, maar ik denk dat ze verantwoordelijkheid nog beter op andere manieren kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
welnee, wat leert een kind nou van een eitje dat je kan resetten als je hem dood laat gaan?