Waarom huilen we?

Het is me opgevallen dat er best wel wat vragen over huilen komen... dat heeft me laten denken waarom we huilen...

wat is het nut nou om te huilen als je je been hebt gebroken ofzo? het maakt het toch niet beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (12)

Het is een reactie op de schrik, de pijn en mogelijk ook het verlies van mobiliteitb bv als je dat been breekt en daardoor niet de marathon van New York kunt lopen terwijl je daar jarenlan voor hebt getrain en gespaard. Ik noem maar wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door te huilen krijg je vuil uit je ogen. het is een reactie die samengaat met het gevoel dat wij sinds de oertijd hebben meegekregen. wanneer een kind zijn moeder nodig had in nood ging hij huilen om zich te redden. Daardoor huilen wij nu en toevallig reageert onze traanbuis op deze reactie en komen er tranen uit onze oogjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huilen is het uiten van emoties.
Je kunt huilen van de pijn,maar ook van verdriet.
Door eens goed te huilen kun je ,je hart luchten.
Als je nooit huilt kunnen al die opgekropte gevoelens ,nooit een uitweg vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zelfs van kwaadheid kan je gaan huilen, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ meestal lucht het op.
Je maakt het niet beter, maar anderen zien dat er iets aan de hand is. In de tijd dat de mensen nog geen taal hadden, moesten ze met gebaren en wat geluiden elkaar laten merken of ze blij verdrietig of bang waren.
Baby's hebben ook nog geen taal dus die huilen ook als ze zich niet fijn voelen
anneliez
13 jaar geleden
Volgens emotiepsychologen Agneta Fisher en Tony Manstead van de Universiteit van Amsterdam hebben tranen een aantal boodschappen. Ten eerste het noodsignaal: ‘Ik kan het niet meer aan’, ten tweede de witte vlag: ‘Staakt het vuren!’, om woede en agressie af te weren. Ten derde tonen tranen gevoeligheid en weerspreken ze onverschilligheid. Als laatste kunnen tranen verbondenheid en meeleven tonen.

Dé deskundige op het gebied van huilen is psycholoog Ad Vingerhoets van de Universiteit van Tilburg. Hij schreef het boek Huilen is menselijk en ontwikkelde een biopsychosociaal model van huilen waarin plaats is voor alle kanten van het ‘vochtig worden van de ogen om emotionele redenen’. Daarom vroegen wij hem om commentaar bij de uitkomsten van ons landelijke onderzoek naar de vraag waarom wij Nederlanders huilen. Vingerhoets is er echter nog lang niet uit: ‘Hoe meer ik ervan weet, hoe minder ik er eigenlijk van snap.’
fremar
13 jaar geleden
het is een uiting van emotie, spanning, pijn, opluchting, blijdschap etc. het lucht op maar veranderd idd niets aan de situatie op dat moment zelf.

vloeken helpt ook niet als je je teen stoot maar toch kan het voor sommigen opluchten om het zo te uiten. sommigen doen hier ook een soort van springdansje bij. ook dit helpt niet maar het is een uitlaat klep en een manier om te uiten wat je voelt.

zou je niets uiten krijg je op termijn fysiek en/of mentale problemen. dus laat gaan die tranen.... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast dat het oplucht, is huilen een belangrijk communicatiemiddel. Door te huilen maakt een mens duidelijk dat hij zich hulpeloos voelt, iets niet aankan en zich overweldigd voelt. Je krijgt op die manier sneller hulp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als reactie op iets dat je veolt, kan blijdschap vreugde, pijn verdriet zijn, heeft volgens mij ook iets met je hersenen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je pijn of verdriet hebt komt er traanvocht in je traanklier. Dan als dan je traanbuis vol zit hebben de tranen geen uitgang en rollen ze over je wangen. Dit wordt aangestuurd door je hersenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huilen (ook wel wenen, janken, schreien of grienen genoemd) is een universeel en typisch menselijk verschijnsel waarbij tranen worden geproduceerd, meestal gepaard gaande met de beleving van verdriet, pijn, onmacht, grote vreugde of ontroering.

Volwassenen huilen voornamelijk bij het verlies van dierbaren of wanneer ze niet weten hoe ze met een situatie moeten omgaan. Tot nu toe is er weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar huilen bij volwassenen. Een belangrijke vraag die onbeantwoord was, is waarom volwassen mensen huilen. Wat is het nut? Om het antwoord te vinden op deze vraag onderzocht gezondheidspsychologe Michelle Hendriks de invloed van huilen op de lichamelijke en emotionele gesteldheid van de huilende persoon en de reacties van de mensen in de omgeving op het huilen. Ze ontkracht daarbij de veelgehoorde 'wijsheid' dat huilen zou opluchten. Hendriks liet zestig vrouwelijke studenten naar een neutrale en een emotionele film kijken. Voor, tussen en na de films werd geïnformeerd naar de stemming van de studenten en werd hun pijnwaarneming gemeten. Ook werden tijdens het bekijken van de films zeven lichamelijke parameters bepaald, onder andere hartslag, bloeddruk en ademhaling. Huilen tijdens de film verbeterde de stemming niet. Wel vond Hendriks bewijs dat huilen gepaard gaat met lichamelijke reacties die het herstel van de fysiologische balans bevorderen. Vóór het huilen neemt de hartslag bijvoorbeeld toe, na de huilbui weer af. Op basis van de timing van alle fysiologische veranderingen, concludeert Hendriks echter dat het huilen eerder een uiting dan de eigenlijke oorzaak is van het herstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel antwoorden gegeven, maar kijk eens op deze site, daar staat een uitgebreide informatie over huilen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik citeer:
"Tranen worden over het algemeen passend gevonden als een persoon werkelijk machteloos is in een situatie. Een collega die huilt omdat hij slecht nieuws heeft gekregen over zijn gezondheid, wordt beter gewaardeerd dan een collega die huilt omdat hij geen promotie kreeg.

'Nu schiet ik alweer vol...'
Cor Eykelenboom (81): ‘Als ik in Hoek van Holland naar de zeeschepen sta te kijken, heb ik het soms al. De lijn van de voorkant naar de achterkant van een schip heeft bij oude zeilboten een bepaalde buiging. Dan zie ik: daar is liefde aan besteed. Of als ik een stuk lees waarin een schrijver bezig is geweest mooie woorden te zoeken… dan schiet ik vol. Ik word geroerd door liefde. Winkelpersoneel dat niet alleen voor het geld werkt. Mensen die liefde hebben voor hun vak."

er is veel onderzoek gedaan en nog gaande over huilen.
bovenstaand is een stuk uit onderzoek naar huilen.
http://www.psychologiemagazine.nl/web/Artikelpagina/Waarom-huilen-we-Onderzoek.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
huilen komt voort uit emoties en gevoelens
zoals liefde, pijn, verdriet.