Wat kan ik doen tegen wondje tussen tanden?

Sinds een paar dagen heb ik tussen 2 tanden bloedend tandvlees. Het tandvlees onder me tanden doet pijn tijdens het poetsen, en het tandvlees dat tussen mijn tanden zit is ook rood en bloed. Wat kan ik hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6.4K

Antwoorden (4)

Voorzichtig poetsen, meerdere malen per dag om het goed schoon te houden. Daarnaast kan je ook spoelen met een beetje keukenzout opgelost in warm water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan zelfs een beetje tanvlees wegpulken met een tandenstoker, herstelt zich dit ook weer?
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet aan gaan pulken
Spoelen met Corsodyl

De werkzame stof in Corsodyl is Chloorhexidine,
Chloorhexidine doodt vele soorten bacteriën die in de mondholte voorkomen en ontstekingen of tandbederf kunnen veroorzaken.
Het wordt gebruikt bij infecties in de mond of om dergelijke infecties te voorkomen.

Infecties in de mond
Bij een infectie in de mond is er sprake van een ontsteking van het mondslijmvlies, de tong, het gebit of het tandvlees. Meestal is er sprake van een ontsteking van het tandvlees.
Bij een mondinfectie heeft u pijn in de mond, aan de tong, het gebit of het tandvlees. Het ontstoken gedeelte is rood en gezwollen. Soms bloedt het. Een mondinfectie kan een slechte adem veroorzaken.
Ook tandplak ontstaat door inwerking van bacteriën. Tandplak bestaat uit een opeenhoping van bacteriën en suikers op het oppervlak van de tanden. Door tandplak kunnen gaatjes ontstaan, daarom moet het dagelijks door poetsen of flossen worden verwijderd.

Behandeling
Chloorhexidine wordt gebruikt om
mondinfecties te behandelen, bijvoorbeeld bij tandvleesontsteking;
infecties van wonden in de mond te voorkomen. Bijvoorbeeld na tandheelkundige of mondheelkundige ingrepen;
vorming van tandplak te voorkomen als tandenpoetsen niet goed mogelijk is, zoals soms bij het gebruik van een beugel of na een mondoperatie.
Werking en effect
Chloorhexidine doodt veel soorten bacteriën en remt de groei van schimmels en gisten. De werking begint direct en houdt aan zolang het middel in de mond is.

Poets voor het gebruik hiervan goed je tanden, dat voorkomt bruine verkleuring van je tanden, doe dit bij een ontsteking altijd met een zachte tandenborstel.
Lees ook de bijsluiter zorgvuldig.
Dit middel is te koop bij apotheek en drogisterij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, moet ik me zorgen maken? Gaat het vanzelf over?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je moet je wel degelijk zorgen maken, je tandvlees is zeer belangrijk en dit moet je ook op de juiste manier verzorgen. Ik lees hierboven dat je pulkt met je tandenstoker, dit is absoluut niet de bedoeling van de stoker, zeker niet in de buurt van je tandvlees, de stoker is bedoeld om met zagende bewegingen, je tanden en tandvlees tussen je tanden schoon te houden, je hebt hierbij de juiste stoker nodig, die past in de ruimte tussen je tanden, maar ook ragertjes en/of flosdraad kunnen hier nodig zijn. Maak een afspraak met een mondhygienist(e), deze kan je tanden goed reinigen en leren hoe je met ragertjes en stokers om moet gaan, om schade aan je tandvlees en tanden te voorkomen. De mondhygienist(e) zit bij de meeste zorgverzekeringen in het aanvullende tandpakket en kan veel pijn en kosten aan de tandarts voorkomen, het beste is, om deze buiten je halfjaarlijkse tandartscontrole, eens per jaar te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als tandvlees lang ontstoken is, is de kans groot dat het terug gaat trekken, wat als gevolg kan hebben, nog meer ontstekingen en loszittende tanden, grijp dus snel in, nu het nog niet te laat is voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.corsodyl.nl Hopelijk werkt hij nu wel. Het is niet de bedoeling je bang te maken, maar in te laten zien, dat je hier echt iets aan moet gaan doen.
Gewoon naar de tandarts. Een ontsteking van tandvlees wijst op problemen: plak, tandsteen, terugtrekkend tandvlees of pockets, maar het kan ook iets met de wortel van een van de tanden/kiezen te maken hebben en een kaakontsteking kan ik je erg afraden!!. Misschien verwijst hij je door naar een mondhygiënist. Heel belangrijk, het gaat om het behoud van je tanden. Je leert daar ook beter poetsen, flossen, ragen enzovoort. Spoeldranken zijn best leuk maar die komen na het reinigen van het gebit en zijn geen geneesmiddel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bloedend tandvlees geeft aan dat het ontstoken is.
Wat belangrijk is bloedend tandvlees goed aan te pakken, goede mondverzorging (2x daags poetsen) en het is aan te bevelen om tandenstokers te gebruiken.
Laat je informeren door je tandarts of nog beter een mondhygieniste.
Bij de apotheek en drogist is het volgende middel te koop: PYRALVEX. Dit helpt erg goed bij ontstoken tandvlees.
Verder kan je ook je mondspoelen met mondwater naast je andere mondverzorging.