In welk gedeelte van de hersenen wordt een intresse voor bv een hobby of een intresse voor iets (aan)gemaakt ?

Ik ben gek op het lezen van boeken terwijl mijn man daar totaal niets aan vindt!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het is als vragen waar het woordje 'boek' in je hersenen is opgeslagen. Dat is, zeer waarschijnlijk, niet een stukje van je hersenen wat je even aan kunt wijzen. Wat er in die scans gemeten wordt waarover je wel eens wat hoort, zijn patronen. Dit deel van de hersenen licht op als je daaraan denkt, terwijl dit deel niet op licht. Bij een andere gedachte lichten andere delen weer op en blijven de delen die eerst wel oplichtten nu donker. (Oplichten betekent dat er veel activatie in die gebieden is).
Daarbij is het ook niet erg waarschijnlijk dat een 'interesse' als apart stukje informatie is opgeslagen in je brein. Het is eerder een combinatie van verschillende factoren dat zich zich zal uiten in een interesse.

Probeer je ook het volgende voor te stellen: stel dat ik een stukje uit mijn hersenen snijd, wat voor een problemen krijg ik dan. Zouden dingen als 'interesses' verwijden, of zullen de problemen groter zijn?

(Ik gebruik vaak het woord waarschijnlijk, omdat hersenonderzoek nog volop bezig is en er dus ook altijd tegenstrijdige ontdekkingen gedaan kunnen worden die mijn verhaal helemaal onderuit halen)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dit wordt niet aangemaakt, dit is een ongeneeslijk defect in de hersennen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neuropsychologen weten nog niet in welk gedeelte onze passies zitten. Creativiteit zit in de rechter hersenhelft alleen dat is niet hetzelfde als een hobby. Hobby is namelijk een erg complex iets en is niet iets wat je onder een MRI kan meten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is oa afhankelijk van welke hersenhelft je het meest gebruikt. technische mensen (veelal linkshandig) gebruiken hun rechterhersenhelft meer, terwijl rechtshandigen (over het algemeen) weer andere specialiteiten hebben.