Hoe stop ik in vrede met roken?

Ik krijg een rijbewijs een auto en 1000 euro, als ik stop met roken. Maar het lukt me gewoon ECHT niet. En het minste is nog, bijna al mijn vrienden roken, dus dat gaat niet? Wat kan ik het beste doen om echt te stoppen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (16)

Steeds 1 sigaret minder en andere mense inlichte over je stop actie en ze probere mee te doen om een poging te wage om te stoppe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hard voor jezelf zijn, je pakkjes sigaretten weggooien, en bereken eens hoeveel pakjes je afgelopen 4 maanden gekocht hebt, en wat je van dat geld wel niet had kunnen kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet niet meteen helemaal stoppen met roken. Want je bent verslaafd en dan ga je afkickverschijnselen vertonen. Elke dag gewoon een sigaret minder roken. Zo bouw je het langzaam af en raakt je lichaam er gewend aan. En niet opgeven want je krijgt er veel voor terug! Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, wat een goede tip!!
En als een afbouwsysteem bij jou niet werkt kun je ook van die pleisters enzo gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dat werkt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, ik heb ze nooit gebruikt.
Stoppen met roken werkt alleen als jij er zelf voor kiest en niet omdat je een rijbewijs en een auto krijgt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, ben helemaal met je eens Loeni. Het moet in je zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de prijs die je krijgt met stoppen niet zo slim gekozen. Ik zou zo'n kado nooit aanbieden. De bedoeling ervan is waarschijnlijk " gezond blijven" maar het risico dat je op de weg in zo'n rijdend blik loopt, is bepaald niet kleiner. Ik zou het mezelf (als gever) nooit vergeven als de krijger in de kreukels (of erger) terechtkwam.
Maar dat is geen antwoord op je vraag.
Ik ben het met Loeni eens dat je ZELF gemotiveerd moet zijn om te stoppen. Intrinsiek: van binnenuit. En dat ben je omdat je bv niet altijd naar rook wilt stinken, geen longkanker, emphyseem of hartfalen wilt krijgen. Dat soort dingen.
Omdat je lekker wilt sporten of het goede voorbeeld wilt geven aan je kinderen.
Ik heb ook altijd gedacht niet te kunnen stoppen. En het was ook moeilijk, maar het is wel gelukt. Omdat ik het zelf, zelf en helemaal zelf wilde.
Zeg nooit: ' Ik kan het echt niet' . Daar verlam je jezelf mee.
Wat je echt wilt, dat kun je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf 5 jaar heftig gerookt. Dacht hetzelfde als jou en was er zeker van dat mijn leven geen waarde had zonder een sigaret! Toch geprobeerd te stoppen! Na 9 pogingen gaf ik het op! Echter 6 maanden geleden toch nog een keer geprobeerd! Heb mn pakje weggegooid en ben in het boek 'stoppen met roken' van allan carr gaan lezen! Wat ik nooit verwachte gebeurde... Na 68 bladzijdes was ik overtuigd en ik ben ik vrede gestopt zonder ooit nog aan een sigaret te hebben gedacht! Mijn leven is mooier geworden! Voel me gezonder, ben fitter, geniet meer van het eten en voel me rustiger en zonder drang naar iets wat je geleidelijk aan kapot maakt! Doe jezelf een lol en neem de deal! Wat is er nou makkelijker dan kiezen voor 1000 euro een rijbewijs en een auto, of tussen een waslijst aan negatieve dingen samengepeperst in een miezerige stinkstok!

JE KAN HET
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het boek zeker lezen! Bedankt!
Een stopprogramma volgen (wordt vergoed door je zorgverzekeraar). Je krijgt een groepgesprek, een consult, medicijnen of een laserbehandeling.
Zoek voor meer info op google.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke app voor je iPhone: "quit 'n tell". Deze houdt voor je bij hoe lang je al gestopt bent, hoeveel sigaretten je niet hebt gerookt en hoeveel je al hebt uitgespaard. Als je een moeilijk moment hebt, kan je een hulpverzoek op Facebook zetten :).
Maar je moet het vooral echt willen, geen datum prikken want dat geeft alleen maar stress. Gewoon op een dag besluiten om een poging te wagen..... Ik ben al zo vaak gestopt (nu ook alweer een maand) maar altijd met het idee dat het niet voor de rest van m'n leven is, scheelt ook stress....
Aan de andere kant: er is niks lekkerders dan roken achter het stuur ;) succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De echte verslaving valt best mee. Je wordt echt niet doodziek ofzo Het zit hoofdzakelijk tussen je oren. Naar mijn mening helpt minderen niet. Gewoon gelijk stoppen. Het is een kwestie van ECHT WILLEN
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je blijft roken hou je de verslaving in stand. Er is maar één oplossing en dat is stoppen om jezelf te treiteren door die verslavende stof steeds maar weer toe te dienen.

Natuurlijk voel je jezelf onbehaaglijk als je een paar uur niet hebt kunnen roken. Natuurlijk lijkt het heel gezellig om met anderen samen te roken maar in feite doe je niets anders dan samen met medejunks een shot nicotine te nemen.

Kenmerkend voor verslavingen is de idée-fixe dat je van stoppen doodongelukkig wordt. Onzin, want die onthoudingsverschijnselen, een wat onbehaaglijk gevoel dat op honger lijkt, duren maar één of twee seconden en gaan vanzelf weg. Dat heb je dan een aantal malen per dag als je radicaal stopt. Is dat zo erg? De rest heb je jezelf wijsgemaakt, voor een deel onbewust. En daar staat dan ook nog eens tegenover dat je niet meer stinkt, ook niet meer uit je mond, je eten beter smaakt, je conditie verbetert en je een heleboel geld bespaart. Doe het vooral daarom en niet omdat je er iets voor krijgt. Anders loop je het risico straks met een schuldgevoel je autoasbakje te vervuilen in plaats van het te gebruiken waar het voor is: de parkeermuntjes. :-)

Het helpt in het begin om de kat niet op het spek te binden door rooksamenscholingen te vermijden. Ga liever iets aan sport doen of natuurfotografie of iets dergelijks. Zoek in ieder geval de frisse buitenlucht op. En denk vooral niet dat één sigaretje geen kwaad kan want dan trigger je dat hele verslavingsmechanisme weer dat ik hierboven zo zorgvuldig heb beschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo "bijna al mijn vrienden roken, DUS dat gaat niet"? Als JIJ er werkelijk voor kiest om te stoppen met roken, staat de keuze van je vrienden om al dan niet te roken daar VOLLEDIG los van! Vrienden zijn mensen die er voor je zijn als je ze nodig hebt. Echte vrienden houden rekening met jouw wensen en gaan bijvoorbeeld elders roken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon in een keer stoppen, tonen aan al die rokende vrienden van je dat jij ruggengraad hebt.
ik rookte van m,n 17e tot m,n 44e, en in een keer mee gestopt.
eerst denk je dat je gek word, maar van een week zonder maak je er twee, en zo door.
laat zien dat je het kan. succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag je huisarts om een verwijzing naar de stoppen-met-roken poli van het ziekenhuis. Die helpt je stap voor stap van het roken af, door je gewoontes aan te pakken (want daar zit het voornamelijk op vast). Je hoeft dan ook niet meteen helemaal te stoppen met roken, dat mag zelfs niet. Het gaat geleidelijk aan en voor je het week rook je niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stop allereerst eens even met "het lukt me echt niet"Want met die instelling lukt het zeker niet, maar wakker je het juist aan, raak je gestressed en ga je alleen maar meer roken.
Waar ik uiteindelijk succesvol en makkelijk mee gestopt ben was: Naar de "stoppen met roken poli" gaan in het ziekenhuis, een afspraak maken daar. Het betreft eerst wat onderzoeken aan je longen, zodat men het jou kan vertellen hoe het eruit ziet, maar ook voor de ziektekostenverzekering, om het te kunnen declareren, zodat het jou niks kost. Dan krijg je een coach, die jou opdracht6en gaat geven en jou regelmatig ziet. Hij/zij pakt jouw gewoont aan, en das de truc, die jou makkelijker van het roken af helpt. Want door de gewoonte aan te pakken, ga je vanzelf al minder roken en uiteindelijk stoppen omdat je er ZELF het nut niet meer van inziet.
Voorbeeld: Leg je sigaretten in een andere ruimte neer en niet langer voor je neus. Door steeds een eind te moeten lopen voor die sigaret stel je het uit en rook je dus al minder op een dag. Zo heeft ze meer opdrachten voor je

Toegevoegd na 3 minuten:
Tijdens deze afspraken met je coach blijf je gewoon roken trouwens en je komt steeds terug om te vertellen hoe het gaat en jullie kijken samen verder.
Ik ben met deze methode nu twee jaar van het roken af en ook NOOIT meer behoefte gehad nog ook maar EEN sigaret op te steken.

In een ver verleden werkte cold turkey ook vier jaar lang voor mij. Ook het boek van Allan Carr "Stoppen met roken" hielp mij wel door de eerste drie nare dagen heen ooit... ook heb ik acupunctuur gehad en talloze "gewone stoppogingen. Afbouwen was mezelf tergen, hoe minder ik er rookte, hoe meer ik ernaar verlangde.

Het afbouwen volgens de laatste methode die ik bij het ziekenhuis deed, door de gewoonte te veranderen hielp heel goed. Dat ging vanzelf. succces je kunt het gewoon klaar! punt.