Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer mag je een bewusteloze in een stabiele zijligging leggen?

Wanneer mag je een bewusteloze in een stabiele zijligging leggen en welke handelingen moet je verrichten voordat je iemand daar in kunt leggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Eventuele tandprothese verwijderen en tong naar buiten trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
laatste keer dat ik 5 minuten bewusteloos lag, ben ik in de zijligging gelegd zonder dat ik 1 van die symptomen had.

dus ik adviseer om het gewoon altijd te doen, het is namelijk nooit slecht om het te doen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd, een stabiele zijligging kan geen kwaad, maar wel altijd de ademweg controleren.
+
- ademweg controleren en zonodig vrijmaken; braaksel, kunstgebit e.d. verwijderen
- controle op ademhaling
- dan in stabiele zijligging draaien en een persoon erbij en ademhaling v/h slachtoffer regelmatig te controleren
- verdere afhandeling via alarmnummer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, wie gaat het braaksel uit zijn keel halen mensen?
Als er geen vermoedens zijn van breuken en dergelijke.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand rug/nekletsel heeft, moet je 'm niet gaan draaien...
Als die normaal ademd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit!
Als een slachtoffer bewusteloos is betekent dat jij niet klaar bent met reanimeren! Doe je dat toch riskeer je onherroepelijk hersenbeschadiging. Je gaat dan door met reanimeren totdat het ambulancepersoneel is gearriveerd.

Toegevoegd na 9 minuten:
Onderscheid bewusteloos / diep bewusteloos... (O,oh, ja, die BHV moet nodig weer 's herhaald worden) Je moet voordat je de stabiele zijligging toepast weten of de persoon bewusteloos is en wel ademt+hartslag heeft en op de pijnprikkel reageert.
Wat ik eerder zei geldt wel voor diep bewusteloos zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding