Hoe veilig is een online cursus EHBO nog voor de slachtoffers die door deze cursisten geholpen worden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Bij een Real Life cursus heb je poppen en Lotus figuren om op te oefenen en krijg je ook de broodnodige praktijkd lessen. Hoe zit dat met mensen die online leren reanimeren? Wat zegt de huidige wetgeving hierover?

Toegevoegd na 1 uur:
Van iemand in dat vak hoorde ik over een praktijkgeval dat er examen ook online wordt gedaan met het boek ernaast. ook het examen is dus online. Dat kan toch nooit goed zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja het is niet slecht om via online wat dingen te weten enz maar dat je dan daadwerkelijk kan reanimeren geloof ik zeker niet. Ook voor je attest krijgt moet je dit toch werkelijk voor de jury perfect kunnen uitvoeren. Dit is toch zo in België. Dus veilig vind ik het niet echt maar om je geheugen eens op te frissen is dit altijd wel meegenomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja met deze stelling ben ik het dus wel eens...

Andere antwoorden (4)

Je zult toch voor je diploma een examen moeten afleggen. Daar zal de selectie wel plaatsvinden.
En dan heb je veel meer aan de theorie bijeenkomsten dan via de pc. EHBO moet je ervaren, voelen, doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja psies daarom juist, ik heb dat diploma zelf in de praktijk gehaald maar hoorde dat ehbo tegenwoordig business is en je voor een prikkie sursussen krijgt aangebodfen op internet. Lijkt me geen goeie ontwikkeling
Ik zou natuurlijk kunnen antwoorden dat het voor Alle slachtoffers die 'geholpen' worden door online cursisten veilig is,....Als het niet goed gaat zou ik het niet helpen noemen.

Je zou je natuurlijk af kunnen vragen of in dit geval kwantiteit misschien beter is dan kwaliteit. Niet ieder slachtoffer hoeft natuurlijk gereanimeerd te worden. En je leert met een EHBO cursus meer dan alleen praktische handelingen. Zoals bijvoorbeeld vragen die je moet stellen aan het slachtoffer etc.

Ik denk dat het ten goede zal gaan van de veiligheid van de slachtoffers omdat je meer kans hebt dat er iemand is die in ieder geval goede keuzes kan maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt dat een praktijk gerichte opleiding meer waarde heeft dan een theorie cursus, je leert er veel meer van. Wil je nu echt weten hoe het ook onder druk werkt, ga dan actiever meedoen bij een EHBO vereniging, b.v. Door bijstand te verlenen of mee te spelen in wedstrijden l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die ervaring heb ik zelf al. Ik kan onder alle omstandigheden EHBO verlenen, so far. Dit internetgegeven viel me alleen op. Als ik weer een diploma zou moetne halen zou ik dat ook zeker praktijk gericht doen. Mijn vraag geeft ook aan dat ik het met deze gang van zaken niet eens ben.
Alle beetjes helpen ook al is het digitaal getoetst. Helaas kun je alleen maar toetsen wat je weet. Het doen is een hoofdstuk apart en wil je echt handigheid krijgen en ook voelen hoe omstandigheden rondom een casus zijn, dan moet je aan een werkelijkheid worden blootgesteld met lotuspatienten. Als je een ongeval of reanimatie tegenkomt dan blijft het daarbij ook niet bij alleen weten. Je moet in actie komen, zorgen dat je niet in gevaar komt en adequate hulp geven of kunnen dlegeren. Dat kan alleen in de praktijk worden geleerd.