Kan je 2 keer de baard in de keel krijgen?

Hallo ik ben 17 en ik heb al de baard in de keel gehad nou heb ik al een zware stem maar ik vraag me af kan t ook een 2e keer gebeuren

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.8K
Amadea
4 jaar geleden
Nee. Alleen als je zwaar verkouden bent kan je stem lager klinken dan normaal.

Antwoorden (1)

NEEN, de baard in de keel krijg je maar een keer. Het proces kan echter wat langer duren dan je lief is, zodat je af en toe denkt heb ik het nu wel of niet. Het vaak overslaan van de stem kan af en toe even weg zijn en naderhand weer stevig terugkomen, maar het blijft hetzelfde proces.
Hoorbare kenmerken
Rondom de stembanden bevinden zich spieren en door het snelle tempo van de groei van het strottenhoofd moeten deze spieren zich sneller aanpassen. Dit gaat niet altijd even snel. Daarom heeft de jongen niet meteen een zware stem. In het begin 'breken' de spieren vaak en kan er een hoog pieperig geluid ontstaan. De verandering die de baard in de keel veroorzaakt (groei van het strottenhoofd) is dan al voorbij, maar doordat de spieren zich niet snel genoeg kunnen aanpassen, wordt dit vaak nog niet meteen gemerkt.
De periode met veel 'brekende' spieren is een vervelende periode. Deze kan snel voorbij zijn, maar het kan ook erg lang duren voordat de controle over de stem weer terug is.