Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben je jaloers op vrienden of kennissen die het "beter" hebben dan jij

En zoja hoe ga je daar dan mee om?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Iemand die zegt dat hij nooit jaloers.....ik weet het niet, volgens mij is iedereen wel eens in een meer of mindere mate jaloers, het is alleen "not done"daar altijd voor uit te komen.
Diep in mijn hart ben ik best wel eens jaloers op iemand, maar tegelijkertijd realiseer ik me meteen dat het nergens op slaat, die ander heeft er waarschijnlijk of hard voor gewerkt, of gewoon geluk gehad en vooral je kunt niet alles beinvloeden in het leven!
Soms zit het mee en soms zit het tegen!
Meestal vind ik mijn eigen leven hartstikke fijn en voel ik me schuldig naar iemand die het minder heeft(niet materieel, bedoel ik, dat interesseert me niets). Een eenzame vriendin schreef me, ik ben jaloers op je leuke partner, kinderen, kleinkind.....Dat snap ik en vind ik eerlijk...zij heeft het moeilijk nu.....omdat ze alleen is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Er is niemand waarvan ik denk dat die het beter heeft dan ik... Dit is echt waar wat ik zeg, ik kijk nooit naar een ander als het gaat om de beleving van mijn leven...

Sterker nog, ik ervaar dat niemand, maar dan ook niemand het beter getroffen heeft dan ik... Ik ben wel zo´n geluksvogel... Ongelofelijk...

Dus ik heb dat in het geheel niet... Ik ben de grootste geluksvogel op aarde in mijn eigen ervaring...

Toegevoegd op 17-06-2009 12:23:57
En om het aan te vullen nog dit... Ik kruip in het normale leven zo ver mogelijk weg van iedereen, om te voorkomen dat ze me gaan lastig vallen als ze jaloers worden op mij...
Zo ver gaat dit in XiniX...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
je bent een wazig persoon.. weet dat ik medelijden met je heb,
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Geluk, en hoe tevrede je bent in je leven verschilt per persoon. Je kan daarbij niet oordelen dat jij het het best hebt. Ik zou me persoonlijk niet gelukkig voelen als mijn enigste schoenen twee paar sandalen van verschillende kleur waren. Zoals je beschreef in een ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@Andy:
Medelijden? Ik ben juist jaloers op zo'n persoon die op niemand jaloers is :).
Ik vind 't ook niet echt wazig. @deboender:
Misschien woont Xinix wel op een mooi eiland en werkt ie op 't strand... Weet ik veel. Waarom zou je dan niet gelukkig kunnen zijn met slechts 2 paar sandalen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@dedoender, maar lieve meneer als dat nu eens echt zo was en ik helemaal eerlijk dat antwoord gaf, wat dan?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@Andy en weet dat ik daar niet op zit te wachten...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@mmm en @Xinix. Jullie lezen niet goed, ik zeg dat gelukzaligheid en tevredenheid verschilt per persoon. Dan zeg ik dat ik persoonlijk niet gelukkig zou zijn als ik leefde zoals Xinix. Daarmee wil ik niet zeggen dat hij niet gelukkig kan zijn. Ik kan me best voorstellen dat hij een gelukkig mens is. Volgens mij snapten jullie mijn punt niet. Iedereen moet voorzichzelf bepalen wat hij wil doen, en wat hem gelukkig maakt. Maar om te stellen dat je het gelukkigst van iedereen bent kan niet, want het is maar een relatief begrip.
Ik ga er van uit dat vrienden, of kennissen die het beter hebben dan mij daar ook hard voor hebben moeten werken. Daarnaast vind ik dat het niet aan mij is om hier op welke wijze dan ook jaloers op te zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik had het niet beter kunnen verwoorden. +1
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
+1
Ja.
Mag niet van de bijbel, maar net als 't geloof zelf: je gevoelens zijn niet af te dwingen.
Je kunt wel besluiten geen jaloezie te tonen, ook al ben je 't wel. Maar je bent 't dan wel nog steeds, natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, althans ik probeer van niet. Ik weet dat ik stiekem wel jaloers ben, maar ik probeer altijd te kijken naar een groter geheel: de wereld, het leven van de geschiedenis. Er zijn echt miljoenen mensen die het veel slechter hebben/hebben gehad dan ik en tegenslagen in je leven maken het sterk. Dus ik moet van mezelf blij zijn met mezelf en dat ben ik ook.

P.S. Goeie vraag! ik denk hier vaak over na
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Jaloezie ken ik (vrijwel) niet, zeker niet richting vrienden/kennissen/familie. Waarom ook hè!
Wel ben ik jaloers op iemand die ineens een groot bedrag wint, maar ja dat is zo materieel, dat ik me tegelijk hiervoor schaam.....en dan is de weegschaal in evenwicht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hangt er natuurlijk van af, wat je onder "beter" verstaat.....
Als je bedoelt : financieel ruimer : nee.
Het lijkt me, dat ze minder tijd voor zichzelf hebben, to smell the roses, en dat compenseren door meer te kopen, er minder van te genieten, en het sneller weer weg te doen, omdat er weer iets "nieuws' moet komen.
Als je bedoelt: meer wijsheid, innerlijke vrede, rijk aan ervaringen en belevingen : ja......
Hoewel "jaloers" dan eigenlijk niet het goede woord is - meer dat ik ze een beetje "benijd", want ik heb nog een laaaaange weg te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Gelukkig verkeer ik in de omstandigheid dat ik kan zeggen dat ik niks tekort kom en mijn schaaapjes ophet droge heb.
Ik gun ieder het zijne en ben vooral tevreden met mezelf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik ben niet jaloers. Ik kan het soms wel oneerlijk vinden dat sommige mensen makkelijk en ruim kunnen leven zonder dat ze navenant presteren.
Jaloezie vind ik een zeer nare eigenschap die het slechtste bij mensen naar boven haalt.
Als je het bij jezelf merkt, probeer het dan uit te bannen,
want het gaat met je op de loop.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Helemaal mee eens +1
Aangezien Hugh Hefner geen vriend of kennis is...Nee.

Even zonder dollen. Het komt wel eens voor dat ik jaloers ben op iemand uit mijn vriendenkring.

Mijn beste vriend werkt voor de HAL (Holland America Line) en ziet zo de hele wereld. Aan de andere kant zit hij wel steeds bijna 5 maanden aaneengesloten op de boot en werkt hij tegen de 70 uur in de week. Een relatie of een sociaal leven wordt dan erg moeilijk Er zijn bepaalde aspecten waar ik jaloers op ben maar hij werkt er hard voor, dus ik gun het hem absoluut!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
natuurlijk.

De standaard die we gebruiken om ons welbevinden aan af te meten is niet werkelijk/gelijk aan ons eigen gevoel, maar aan hoe het vergelijkt met wat we zien van anderen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee. Ten eerste je weet nooit zeker of vriendenof kennisen het "beter" hebben dan jij. Soms lijkt het zo van de "buitenkant". Ten tweede is jaloersheid een emotie waar je bijna niks aan hebt. Het blokkeert alleen je eigen geluk. Het enige wat je aan jaloersheid kan hebben is het inzicht in wat je graag zou willen. (Je bent jaloers op iemand die het beter heeft? Waarop precies dan? Dit zou je dus ook graag willen bereiken?). Als je dat inzicht hebt, doe er dan wat mee. Werk naar een doel toe in plaats van jaloers zitten te wezen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Neen dat ben ik niet want ik ben tevreden met mijn leven. Mijn leven is goed zo, mijn talenten goed genoeg, Alles wat ik heb is vergankelijk zelfs mijn lichaam. We leven in een tijdperk van nooit genoeg. Ik neem genoegen met wat ik heb. Als ik buiten ben in een rolstoel kan ik intens genieten van wat ik om mij heen zie. De Ferrari die mij passeert is mooi maar of hij zoveel meer ziet als ik betwijfel ik. Nee jaloers ben ik niet. Ik kan wel genieten van de dingen van een ander, juist omdat we niet hetzelfde zijn, ik geniet van andermans dingen en ideeën omdat ik ze niet heb. Ik geniet ervan en kan dus niet jaloers zijn. Ik voel me met deze geluksmomenten stukkene beter, Keep it small, small is beautiful. Ik ben blij met wie ik ben en gelukkig met wat ik heb. Ik neem een moment voor mijzelf en jij?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
nee als ik zelf maar gelukkig ben want het beter hebben wil niet altijd zeggen gelukkiger zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, want die hebben het niet beter.
Aan de buitenkant kan dat wel zo lijken, maar ze hebben exact dezelfde zorgen en problemen als ieder ander, maar dan in een groter huis, in een snellere auto of op een warm eiland hier ver vandaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, jaloezie is een teken van zwakte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
maar je bent wél heel sterk, als je toegeeft dat iets een zwakte van je is......
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dat is dan wel weer waar. Maar ik vind het wel een slechte eigenschap als je jaloers kan worden op je vrienden en/of familie.
Nee, ik ken geen jaloeziegevoel. Ik ben gelukkig in de liefde, ben gezond, heb twee lieve kinderen waar ik veel van hou en andersom, een stel geweldige ouders en een lieve zus.

Ik hecht geen waarde aan materialistische zaken en ik kan oprecht blij zijn voor ander die het 'beter' heeft dan ik. Alles wat bij een ander perfect lijkt is zo ontzettend betrekkelijk. Je ziet alleen een stukje buitenkant, ik begrijp echt niet dat mensen daar jaloers op kunnen zijn.

Toegevoegd op 17-06-2009 16:17:54
Overigens ben ik vele jaren erg ongelukkig geweest in de liefde. Ik zag genoeg mensen om me heen die dat geluk wel hadden, of leken te hebben. Ervan uitgaande dat liefdesgeluk voor mij heel erg belangrijk is, heb ik nooit een moment van jaloezie gekend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
sommige zeggen het gras lijkt veel groener aan de overkant.
nou ik ben een gaan kijken om het gras te vergelijken het leek groener maar dat was het dus niet.
voorlopig weet ik wat ik moet doen, ik blijf in het midden daar is alles groen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nee, dat ben ik niet. Natuurlijk ben ik wel eens jaloers op vrienden of kennissen, maar dan niet omdat ze het beter hebben. Eerder omdat ze een leuk rokje of t-shirt hebben geshopt, haha!
Ik vind ook niet dat ik jaloers hoef te zijn want ik heb het zelf prima!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing