Waarom mag je één jaar na je laatste cocaïne gebruik pas weer bloed geven aan de bloedbank?

Volgens de richtlijnen van de bloedbank mag je geen bloed geven wanneer je binnen een periode van één jaar geleden nog cocaïne hebt gebruikt. Bij andere drugs zou er eerst een test volgen. Vanwaar dit onderscheid en hoe zit het met ander drugsgebruik en het geven van bloed?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Dat komt omdat als je cocaïne gebruikt hepatitis kan oplopen. Wat veel mensen niet weten is dat als je een pijpje gebruikt zoals een kartonnetje of opgerold bankbiljet met een groepje mensen, je elkaar makkelijk kan besmetten met hepatitis. (via neus slijm/bloed)

Stel dat je bijvoorbeeld alleen Cannabis, XTC of GHB gebruikt, dat is er geen gevaar voor besmetting omdat dit niet gesnoven of gespoten wordt.

Je begrijpt dat het spuiten van drugs helemaal risico meebrengt op gemene infectie ziekten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Uiteraard moet je wel "nuchter" bloed geven en moet je ook fit zijn. Dus niet rechtstreeks van een houseparty door naar de bloedbank.Maar als je een week eerder bv XTC of Cannabis gebruikt hebt, mag je wel bloed geven.

Ik heb een keer geïnformeerd hoe het zat met mijn Lowlands-avontuur en bloedgeven, en dit is het antwoord dat ik van de keuringsarts kreeg.

Toegevoegd na 12 minuten:
ik zocht nog een bron en zie dat bij Jellinek het hele verhaal nog een keer wordt uitgelegd:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel voor je nuttige antwoord.

Andere antwoorden (2)

Drugs kan in je bloed blijven zitten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar de vragensteller vroeg specifiek naar het verschil tussen cocaïne en andere drugs. Dat drugs in je bloed blijft zitten weet ze/hij zelf ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een jaar lang?
Dat is de angst voor een eventuele aids besmetting, als je bloed geeft mag je zowiezo geen drugs gebruiken. Ook bij medicijn gebruik mag het niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mogelijke aanleidingen tot uitstel:
.
Q-koorts besmetting
Bezoek aan het buitenland
Onderzoek, operatie, transplantatie
Aandoeningen: ziekte, infectie, besmetting, HIV/Aids
Invloed van: medicijnen, vaccinaties
Dieet
Contact: bloed, seksueel
Loos alarm 'Fout- positieve' testuitslag
Sporten, beroep en hobby

Uitgesloten van donatie
Er zijn verschillende redenen waarom iemand die in principe geschikt lijkt, toch geen donor (meer) kan zijn. Of dat het geval is, komt naar boven tijdens de eerste keuring of anders bij de medische vragenlijst die voor iedere donatie moet worden ingevuld. Voorbeelden van uitsluiting:

mensen die bepaalde geneesmiddelen innemen, bepaalde vaccinaties hebben toegediend gekregen, aan bepaalde ziektes lijden, allergisch of koortsig zijn, kunnen geweigerd worden.
mannen die seksuele contacten hebben (gehad) met andere mannen mogen niet doneren. Dit seksuele gedrag brengt een verhoogde kans op HIV- en andere infecties met zich mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aidsbesmetting? Door cocaïnegebruik? Hoe raak je besmet met HIV als je een poeder snuift? Ik zou het me nog kunnen voorstellen bij drugs die je spuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het ook spuiten en daardoor besmet raken. •Snuiven: het poeder wordt in een lijntje gelegd en met behulp van een kokertje, buisje of rietje in de neus opgehaald. De cocaïne komt snel in de hersenen.
•Injecteren: opgelost in water kan cocaïne worden geïnjecteerd. De cocaïne werkt heel snel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de - dus, maar dit antwoord kreeg ik zelf van bloedbank medewerkers!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat er een naam op die min?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SuzyQ, excuses van mijn kant.