Waarom mag je één jaar na je laatste cocaïne gebruik pas weer bloed geven aan de bloedbank?

Volgens de richtlijnen van de bloedbank mag je geen bloed geven wanneer je binnen een periode van één jaar geleden nog cocaïne hebt gebruikt. Bij andere drugs zou er eerst een test volgen. Vanwaar dit onderscheid en hoe zit het met ander drugsgebruik en het geven van bloed?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat komt omdat als je cocaïne gebruikt hepatitis kan oplopen. Wat veel mensen niet weten is dat als je een pijpje gebruikt zoals een kartonnetje of opgerold bankbiljet met een groepje mensen, je elkaar makkelijk kan besmetten met hepatitis. (via neus slijm/bloed) Stel dat je bijvoorbeeld alleen Cannabis, XTC of GHB gebruikt, dat is er geen gevaar voor besmetting omdat dit niet gesnoven of gespoten wordt. Je begrijpt dat het spuiten van drugs helemaal risico meebrengt op gemene infectie ziekten. Toegevoegd na 8 minuten: Uiteraard moet je wel "nuchter" bloed geven en moet je ook fit zijn. Dus niet rechtstreeks van een houseparty door naar de bloedbank.Maar als je een week eerder bv XTC of Cannabis gebruikt hebt, mag je wel bloed geven. Ik heb een keer geïnformeerd hoe het zat met mijn Lowlands-avontuur en bloedgeven, en dit is het antwoord dat ik van de keuringsarts kreeg. Toegevoegd na 12 minuten: ik zocht nog een bron en zie dat bij Jellinek het hele verhaal nog een keer wordt uitgelegd:

Bronnen:
http://www.jellinek.nl/informatie_en_advie...

Drugs kan in je bloed blijven zitten

Dat is de angst voor een eventuele aids besmetting, als je bloed geeft mag je zowiezo geen drugs gebruiken. Ook bij medicijn gebruik mag het niet. Toegevoegd na 3 minuten: Mogelijke aanleidingen tot uitstel: . Q-koorts besmetting Bezoek aan het buitenland Onderzoek, operatie, transplantatie Aandoeningen: ziekte, infectie, besmetting, HIV/Aids Invloed van: medicijnen, vaccinaties Dieet Contact: bloed, seksueel Loos alarm 'Fout- positieve' testuitslag Sporten, beroep en hobby Uitgesloten van donatie Er zijn verschillende redenen waarom iemand die in principe geschikt lijkt, toch geen donor (meer) kan zijn. Of dat het geval is, komt naar boven tijdens de eerste keuring of anders bij de medische vragenlijst die voor iedere donatie moet worden ingevuld. Voorbeelden van uitsluiting: mensen die bepaalde geneesmiddelen innemen, bepaalde vaccinaties hebben toegediend gekregen, aan bepaalde ziektes lijden, allergisch of koortsig zijn, kunnen geweigerd worden. mannen die seksuele contacten hebben (gehad) met andere mannen mogen niet doneren. Dit seksuele gedrag brengt een verhoogde kans op HIV- en andere infecties met zich mee.

Bronnen:
http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_donor...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100