Waarom dwaal ik zo snel af als ik aan het lezen ben

Ik lees wel door maar mijn gedachten zitten ergens anders en weet niet wat ik gelezen heb

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (5)

Omdat er nog te veel dingen zijn die je nog moest afmaken(klusjes?). Of problemen met vriendin/vriend,ouders? Stress op school, slechte cijfers e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is wat je leest niet interessant. Anders heeft het met je concentratevermogen te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slechte concentratie of niet echt de wil om het te lezen. Als je afgeleid bent, let je niet goed op de tekst Concentratieproblemen komen vaak voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat kan helpen is hardop lezen. Dan MOET je wel naar je stem luisteren. En zo heb je minder kans op wegdromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik vaak ook last van.
Op dat moment als ik besef dat ik weg dwaal stop ik met verder lezen maak ik mijn gedachten leeg en begin ik terug te lezen indien ik weer weg dwaal stop ik weer met lezen voor ene bepaalde tijd . En later begin ik weer terug te lezen. Probeer je zoveel mogelijk in een rustige kamer te lezen waar er geen lawaai is en stilte beheerst daar zal je concentratie veel beter zijn en zal het lezen iets vlotter gaan. Uiteraard is het heel moeilijk elke keer je gedachten bij te houden maar als je er op let dat de gedachten weer weg gaan trek je direct de aandacht wat je leest terug naar je toe. Indien die andere gedachten toch overmeestert dan stop je met lezen en laat je die gedachten in je stromen maak daar een eind aan en begin terug te lezen. Dus elke keer de aandacht terug trekken is de beste oefening om langer en langer te kunnen lezen zonder dat de gedachten weer weg gaan. Maar dit neemt heel veel tijd in beslag dus gaat niet van vandaag op morgen. Ik zelf lees nu toch 7 pagina's zonder gedachten weg te gaan vroeger ging dit al na een paar zinnen weg. Dus elke keer bewust worden dat je gedachten weg zijn en terug je gedachten op de boek zetten in de oplossing.

Toegevoegd na 2 minuten:
laatste zin bedoel ik is de oplossing