Aangezien verkoudheid bijna altijd wordt veroorzaakt door een virus, helpt antibiotica niet. Dat werkt alleen tegen bacteriën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Antibiotica zijn enkel nodig als we ernstig ziek zijn door bacteriën, zoals bij longontsteking, hersenvliesontsteking, wondinfecties en
enkele ernstige vormen van keel- en oorontsteking. Antibiotica helpen dan ons afweersysteem om deze schadelijke bacteriën te vernietigen.
Antibiotica helpen niet bij griep, verkoudheid, acute bronchitis en de meeste vormen van keel– en oorontsteking. Deze infecties
worden veroorzaakt door virussen en we genezen er spontaan van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of we genezen niet natuurlijk en gaan er dood aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is ook een optie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verder wel +1 trouwens, duidelijk antwoord.
Zoals ik en iemand anders net aangaven bij de inmiddels verwijderde vraag waar dat ook een deel van was, nee.

Verkoudheden worden door virussen veroorzaakt en antibiotica helpen niet tegen virussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals al aangegeven werken antibiotica alleen tegen bacterien. Wel kan het zo zijn dat virussen ervoor kunnen zorgen dat barterien meer vrij spel krijgen, waardoor de kans op bacteriologe ontstekkingen kunnen toenemen. Dat zie je vaak bij een zware griep. De meeste mensen die overleden aan de Spaanse griep stierven door bacteriologische ontstekkingen, voornamelijk longontsteking. Maar ja, je hebt het over een simpel verkoudheidje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Antibiotica zijn middelen die tegen bacteriele ontstekingen werken, en feitelijk zelfs een paardenmiddel, waar de hedendaagse geneeskunde voor een heel groot deel van afhankelijk is.

Verkoudheid, hoewel vervelend, is een totaal onschadelijke virale aandoening die normaliter binnen een maand weer over is zonder blijvende restverschijnselen, waarvoor uitzieken helaas de beste remedie is. Bovendien is er niet één maar honderden, zoniet duizenden verkoudheidsvirussen, en weet je nooit tegen welke je ´vecht´. Een verkoudheid met medicijnen behandelen is dus bullshit.

En antibiotica bij een verkoudheid is helemáál uit den boze ; niet alleen genees je het er niet mee, het veroorzaakt ook nog eens een ongewenste resistentie tegen echte ziekteverwekkers waar we die antibiotica hand nodig hebben.Het ongebreidelde foutive gebruk heeft al geleid tot een aantal zeer vervelende resistente bacterien, en in de toekomst zal dat aantal alleen maar hoger worden. Al die overbodige uitgeplaste antibiotica komen ook weer in het milieu terecht, met alle gevolgen van dien.

Er is een kleine groep mensen voor wie het preventief geven van antibiotica wél nuttig is, en dat zijn mensen met een zodanig zwakke gezondheid / chronische aandoening dat ze koste wat het kost moeten voorkomen bovenop die verkoudheid een longontsteking te krijgen, wat bij een zwakke gezondheid een reeel risico is. Maar voor normale gezonde mensen is het absoluut af te raden, en het gaat er ook niet eerder van over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde het net zeggen +1
Nee. Antibiotica werken tegen bacteriën, niet tegen de virussen die een verkoudheid veroorzaken.

En lees vooral de bron, voor het antwoord op de vraag die je niet hebt gesteld. Zie het antwoord van GoeieVraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit mij aan bij mijn voorgangers, maar met een miniscuul verschil. Antibioticum is er alleen voor bacteriën. Een gewone griep en verkoudheid moet je doorleven en herstelt vanzelf. Kleine hulp middelen zijn er talrijk. Toch moet je tegenwoordig goed oppassen waarmee je te maken hebt. Neem de mexicaanse griep dan heb je wel het zware middel tamiflu nodig. Maar in het algemeen gaat alles vanzelf over. Verloopt de griep anders dan je verwachtte dan linearecta naar de dokter. Voor het verlichten van een gewone griep zijn talloze huis en tuin middelen, voor zowel hoesten koorts en verkoudheid. Rust is hierin erg belangrijk. Sterkte