Wie heeft ervaring met een aorta-dissectie en wil iets vertellen over de jaren daarna?

Mijn man heeft een aorta-dissectie B gehad, vanaf net onder zn hart tot aan de afsplitsing naar zn liezen. Hij heeft geluk gehad dat hij het heeft overleefd, maar watnu?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Dat is voor iedereen verschillend omdat het afhangt van de aard en grootte van de dissectie en van de eventuele complicaties.

Toegevoegd op 18-06-2009 19:24:59
Ik heb een 3 jaar geleden een type A dissectie gehad en nu een B dissectie over. Van de specialisten heb ik leefregels meegekregen over werk, belasting, sporten etc. Mijn oude energie nivo heb ik niet teruggekregen, maar dat wijt ik voor het grootste deel aan de medicatie die ik krijg.
Ik doe eigenlijk (bijna) alles weer, maar met mate en neem vaker rust.
Omdat ik een hartoperatie heb gehad heb ik ook gerevalideerd onder begeleiding van een fysiotherapeut en dat kan ik zeker aanraden. Het is belangrijk om te leren zonder angst te bewegen en te sporten.
Al met al ben ik wel positief maar het kostte mij tijd om het een plek te geven, om mezelf een beetje opnieuw uit te vinden en om grenzen te kunnen stellen.
Maar kijk ook eens op: http://aorticdissection.com/
het is een amerikaanse website met heel veel info en veel verhalen, en ieder verhaal is weer anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik heb het een beetje aangevuld. Al zn organen doen het nog gelukkig.