hoe hoog mag je bloeddruk zijn ?

Weet jij het antwoord?

/2500

140/80 dacht ik en boven de 60jr 150/80

Voor volwassenen: Minder dan RR 90/60 mm Hg: lage bloeddruk / hypotensie Rond de RR 120/80 mm Hg: optimale bloeddruk Minder dan RR 140/90 mm Hg: normale bloeddruk Meer dan RR 160/90 mm Hg: hypertensie/ hoge bloeddruk Voor kinderen: Rond de RR 80/45 mm Hg: normale bloeddruk

Daar is niet een standaard antwoord op te geven. Je bloeddruk is een waarde die onder invloed van vele factoren, met name fysieke of geestelijke stress, tijdelijk fors hoog kan en mag worden. Ik heb een keer iemand naar het ziekenhuis gestuurd met een bovendruk van 300mmHg (hoger meet mijn meter niet.) Uit al het onderzoek kwam niets, werd geduid als passend bij haar angststoornis en later is de bloeddruk uit zichzelf genormaliseerd. Maar goed dat zijn tijdelijke situaties, als de bloeddruk lange tijd te hoog blijft dan kan het natuurlijk wel tot problemen leiden. De maximale (niet-tijdelijke) waardes die we hebben afgesproken zijn: Voor mensen jonger dan 80 jaar: -Bij normale meting: 140 mmHg -bij 30 minuten meting: 135 mmHg -bij thuismeting: 130 mmHg Voor gezonde 80+ers: 160 mmHg Voor 80+ers met relevante andere ziekten of risicofactoren gelijk aan mensen jonger dan 80 jaar. Voor kinderen verschillen de waardes per leeftijd. Dat 120/80 mmHg ideaal zou zijn is onzin. Er bestaat geen echte ondergrens voor de bloeddruk; dat is meer afhankelijk van de aanwezigheid van klachten. Bij de beoordeling van een bloeddruk wordt alleen gekeken naar de bovendruk. Alleen als de onderdruk boven 110 mmHg uitkomt is die te hoog, onafhankelijk van de situatie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100