Wat kan ik doen om van mijn onrust af te komen?

De laatste tijd voel ik me vaak opgejaagd, opgefokt, nerveus en onrustig. Ik heb geen flauw idee waar dit door komt en het begint behoorlijk irritant te worden, omdat het me verhindert mijn bezigheden - werk, studie, hobby... - goed uit te voeren. Hebben jullie goede tips om mijn rust weer te hervinden?

(Uiteraard vraag ik dit weer voor een vriend; als woestaantrekkelijke, breedgespieder adonis met goedblonde haren die stralen in het louterende licht der zonne... ken ik natuurlijke geen enkele onrust - ik 'chill' 'm altijd 'out'.)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het onrustige en opgejaagde gevoel kan veroorzaakt worden doordat je misschien te rationeel denkt en niet goed omgaat met je emoties of misschien zelfs nooit geleerd hebt je eigen emoties goed te herkennen (ik spreek uit eigen ervaring). Misschien kom je uit een milieu of opvoeding waarbij niet genoeg is stil gestaan bij de emoties die je als mens ervaart en hoe je hier mee om kunt gaan. Of misschien heb je door bepaalde ervaringen jezelf wel geleerd om niet te veel 'van jezelf prijs te geven' omdat dit je kwetbaar maakt. Misschien ben je hierdoor niet assertief genoeg en geef je geen gehoor aan deze emoties en de daarmee gepaard gaande grenzen. Met assertief zijn bedoel ik dat je leert snel je emoties te herkennen en op een constructieve manier in een zo vroeg mogelijk stadium je grenzen aangeeft. Bijvoorbeeld: 1) Je blijft doorwerken terwijl je eigenlijk geen energe meer hebt, maar je wilt het per se af krijgen omdat een intern stemmetje jou vertelt dat je dit 'moet' (wellicht omdat je denkt dat dit door iemand anders (bijvoorbeeld je werkgever/opdrachtgever) van je verlangd wordt, en je hierin niet je grenzen durft aan te geven. 2) Je ervaart bepaalde relaties met andere mensen op het ogenblik als onprettig, maar je durft dit niet kenbaar te maken aan deze persoon, of je bent jezelf je er misschien niet eens volledig bewust van dat je eigelijk onvrede hebt over een relatie met iemand. Waar het op neer komt is dat hoe langer je bepaalde gevoelens van onbehagen negeert en dus niet uit (onderdrukt, wegstopt, opkropt, etc.) hoe meer je lichaam op den duur gaat tegensputteren, omdat je lichaam de emoties gaat internaliseren. Je zult uitlaatkleppen moet vinden om je emoties te uiten. Dit kan wellicht niet altijd naar de persoon waarbij je deze emoties voelt (of misschien hebben de emoties ook niet altijd betrekking op een persoon), maar in het ideaalste geval zou je je emoties die je voelt in relaties met mensen zo vroeg mogelijk willen signaleren en uitspreken. Dit kan flink opluchten omdat de druk van de ketel wordt afgehouden en kan de relatie die met deze persoon zelfs aanzienlijk verdiepen. Hoe vroeger je leert uiting te geven aan je emoties en het aangeven van je egen grenzen, hoe minder 'opgefokt je zult raken' en hoe minder heftig emoties op den duur geuit zullen worden, omdat er geen historie van opgekropte emotie(s) meer is die er tegelijkertijd mee uitkomen.

Rust maken... Rust daar kan geen onrust tegenop... Door rust verdwijnt onrust als sneeuw voor de zon... Dus ben nog dichter hij de bron, vraag je niet af HOE kom ik van onrust af?, maar HOE zorg ik ervoor dat ik geen onrust oppik?, of nog beter HOE houdt ik mijn rust? Blijf in je rust... Meer hoef je niet te doen en dan hoef je geen vraag te stellen als hierboven en ook niet van je onrust af te komen...

De bron voor je onrust vinden en deze aanpakken. Al kan dat erg lastig zijn. Op de korte termijn kan je vooral gestructureerd leven en op het moment zelf ademhalingsoefeningen doen.

Je bent een vrouw? Je leedtijd misschien, overgang? Hormonen kunnen lastig zijn.. Is dat niet het geval dan probeer eens kruiden zoals valeriaan..

Onrust kan ook komen door het idee dat je geen tijd hebt om alle dingen te doen die je moet doen. Hierdoor krijd je steeds minder gedaan, waardoor jet het idee krijgt nog minder tijd te hebben. Om dit op te lossen: Begin met een dagelijkse planning. Je hebt werkzaamheden die standaard moeten, dingen die je zou willen doen, en dingen die anderen willen dat je doet. De laatste zorgen voro onrust; Je kan ze zelf niet beinvloeden. Bedenk of je ze moet uitvoeren. Zo ja: Doe ze als eerste; dan is de dwang weg. Pak vervolgens de dingen die je moet doen. Zet die er bij. Zorg dat je minimaal een uur per dag vrij houdt voor de dingen die je zou willen doen. En benut die ervoor. Hou je een maand aan dit schema en kijk of het je leven verbeterd, en of alles wel moet wat er op de lijstjes staat.

Hi Adonis, je MOET beter voor jezelf gaan zorgen, want wat je beschrijft wijst erop dat je richting Burnout gaat, en dan ben je verder van huis..... Probeer er even tussenuit te gaan, bijv een weekje Texel, en ga bewust op zoek naar wijdte, de stilte, het geluid van de branding.....Telefoon uit, laptop thuislaten, alleen je hobby mag, als je tenminste niet aan een computer hoeft te zitten daarvoor. En ga eens rustig stil staan bij wat je altijd al wilde in je leven. Wat je bedacht hebt als tiener, waar je als kind altijd het meeste van genoot, en waar je nu nooit meer aan toe komt, en wees voor jezelf zoals je voor je beste vriend zou zijn, als die niet lekker in zijn vel zou zitten. En véél buiten zijn, liefst de hele dag, zodat je slaapt van pure "rozerigheid". In zo'n situatie ben ik schelpen die ik vond gaan natekenen - heb onderweg naar de boot naar Texel in het dorp ervóór tekenpapier en kleurpotloden (en een gum....je blijft perfektionisch, hè) gekocht, en na de eerste niet geweldige poging ging ik het hoe langer hoe leuker vinden. Áls de onrust nu toeslaat, dwing ik mezelf een zondagmiddag-lang schelpen te tekenen - iedereen die jarig is, krijgt de onvermijdelijke schelpen-kaart.... Niet denken dat dit vanzelf overgaat, want dat doet het niet. Het is een serieus te nemen waarschuwing van je goddelijke lichaam en je moe-gegeven geest, dat de emmer hard aan het leegraken is....... DOEN, hoor!!!!

Vertel deze woestaantrekkelijke, breedgespierde adonis dat het de moeite waard is om eens te mediteren ;) Je moet ergens een rustpunt terugvinden en die is er wel, alleen je kunt het momenteel niet naar boven halen op de momenten dat je het nodig hebt blijkbaar. Ga eens de natuur in, onder een boom zitten, laat gedachten afvloeien. Kijk waar je momenten van rust kunt pakken, voordat ze verdwijnen in de dagelijkse dingen. Hou mensen op afstand die eventueel teveel energie kosten en vragen, ga er een paar dagen tussenuit als het kan. En probeer uit te vinden waar je wel een rustgevoel kunt vinden. Is dit onder een boom zitten, dan ga je onder een boom zitten. Als je je rust van binnenuit niet kunt vinden, moet je 'm van buitenaf pakken. En geloof me, dit is een heel belangrijk teken. Als je er geen gehoor aan geeft steven je recht op een zware vermoeidheid af, of een burn out. Ik heb dit helaas zelf ondervonden.

Doe je veel dingen die je moet doen in plaats van zaken die je eigenlijk wil doen. Luister naar je gevoel. Wat is je drijfveer. Probeer los te komen uit je dagelijkse beslommeringen en echt tijd te maken door naar je innerlijke stem te luisteren. Je zult antwoord krijgen, maar je zult wel echt de tijd moeten nemen om te luisteren. Succes!

Komt tegenwoordig erg veel voor. In deze gejaagde maatschappij, moeten we vaak te veel op onze tenen lopen en dan komt er een moment dat ons lichaam gaat protesteren. Het is goed mogelijk dat je energiebalans verstoord is. Ook in ons lichaam vinden we energiebanen, die in een zeker evenwicht moeten zijn. Zijn ze dat niet dan krijg je klachten zoals jij beschreven hebt. Probeer regelmatig te leven, en neem ook regelmatig tijd voor je zelf, dus tijd waar niets hoeft, maar alleen maar mag. Veel wandelen in de buitenlucht kan helpen, maar dan ook weer regelmatig. Het voedings-supplement calcium- magnesium- zink, geeft bijna altijd goede resultaten, wel even vol houden , het duurt even voordat je het gaat merken. En wat het lichaam er niet van nodig heeft gaat er gewoon weer uit. Een aantal geneeskrachtige kruiden kunnen ook goed helpen, of een kruidenthee-mix. Toegevoegd op 15-06-2009 22:34:12 Zelf heb ik veel baat gehad met zelfgemaakte tinctuur van de plant: virginiaanse wolfspoot. Een bosje groen goed fijn hakken en in een glazen pot doen, hierna vullen met inmaak brandewijn totdat het groen helemaal onder zit. Pot sluiten en op een donkere plaats zetten. Iedere dag even een paar keer schudden. Na een maand alles zeven en de tinctuur in een bruin glazen flesje bewaren. Voor gebruik 5 druppels in wat water innemen. Tinctuur kan je jaren gebruiken. Het middel werkt heel rustig en langzaam. Na een half uur is de trilling weg. Toegevoegd op 15-06-2009 22:35:07 Moet zijn virginisch wolfspoot........

Ga sporten. Koop een racefiets en trap eens een uurtje goed van je af. Geheid dat je terugkomt met een leeg hoofd en een voldaan gevoel. Als ik onrust heb stap ik op de racefiets of ga lopen, als ik terug kom kan ik de hele wereld weer aan.

Actie ondernemen. Rust geeft in dit geval geen oplossing denk ik. harder sporten, zwaarder sporten. wel binnen grenzen want je moet je niet blesseren. Maar overtollige energie/nerveuze energie, kun je er gewoon uit meppen. Ga tennissen. of zwemmen, net zolang tot je voelt dat je zelf rustiger wordt. langzamer gaat zwemmen... het zal helpen, ook met beter/dieper slapen, wat weer ten goede komt aan de echte rust. ;-)

Je probleem is herkenbaar, ik heb het zelf wel eens als ik geen tijd neem om te ontspannen en altijd maar doorjakker.....ga binnenkort via onderstaande link de rust opzoeken (ook in mezelf), wie weet ook iets voor jou ? Succes in ieder geval, goed voor jezelf zorgen is HET belangrijkste.......doet niemand anders voor je.

Ga naar je huisarts en laat je bloed testen op de waarden voor de schildklier. Als je schildklier teveel hormoon afgeeft, dan word je zonder reden heel opgejaagd, onrustig, je slaapt slecht enz. Vaak zoek je het op andere gebieden, maar het kan ook zijn dat er lichamelijk iets mis is. Hier wordt door een huisarts vaak niet aan gedacht, ik spreek uit ervaring.

Ik als ADHD'er weet precies waar je het over hebt. Ik weet dan dat ik dingen moet ondernemen: lichamelijk actieve dingen.. Maar soms ben ik juist zo omdat ik teveel aan mijn hoofd heb en dan moet ik juist ontspannen. Ga bij jezelf te rade waar het door kan komen, probeer die dingen aan te passen. Als dit niet kan, zoek dan goeie (ont)spanning die je leeg maken. Succes!

Soms herken je bij jezelf een periode dat je lichaam en geest niet meer met elkaar in balans zijn. Je voelt je onrustig vanbinnen en het lukt je niet meer om te ontspannen. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Té veel druk op het werk, een lang ziektebed van een dierbare of een overvolle agenda, bijvoorbeeld. Toch hoeft innerlijke onrust – ook wel spanning genoemd – zeker niet problematisch zijn. Sterker nog, misschien ga je juist wel beter presteren door een beetje spanning. Pas wanneer je innerlijke onrust en nerveuze gevoelens een lange periode aanhouden en/of té heftig worden, wordt het een ander verhaal. Helaas leven we in een maatschappij waar (tijds)druk een zeer grote rol speelt. We rennen letterlijk van hot naar her om onze vrienden, familie, sportmaatjes, leraren en werkgever tevreden te stellen. Overal verwachten mensen dat we optimaal presteren en dat begint al van kinds af aan. Je moet goede cijfers halen op school, populair zijn bij je vriendengroep, perfect werk afleveren voor je baas, beter (of de beste) worden in sport of een andere hobby, de ideale (schoon)zoon of (schoon)dochter zijn, een goede ouder zijn, een goed kind zijn en ga zo maar door. Door al dat presteren kan er flink wat druk op je lichaam en geest ontstaan. En wanneer die druk te hoog wordt, kan dat leiden tot een behoorlijk onrustig gevoel vanbinnen. Het is je zenuwstelsel dat centraal staat in het proces van onrustige gevoelens en nervositeit. Wanneer je jezelf ‘gewoon goed’ voelt, doen de cellen in je zenuwstelsel hun werk zonder dat je dat merkt. Pas wanneer je zenuwstelsel overbelast raakt – door aanhoudende spanningen bijvoorbeeld – seint het signalen door je lichaam en geest die aangeven dat het allemaal teveel wordt. Je kan daar behoorlijk van uit balans raken, met alle gevoelens van onrust en nervositeit van dien. Klachten als gevolg van innerlijke onrust - Overmatig transpireren. - Trillen en beven. - Prikkelbaarheid. - Neerslachtigheid. - Hoofdpijn. - Duizeligheid. - Hartkloppingen. - Concentratieproblemen. Je kunt je voorstellen dat – wanneer zo'n spanningstoestand té lang duurt – je misschien wel overspannen kunt raken. Het kan zélfs zo ver komen dat je met een burnout geconfronteerd wordt. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100