Waarom kan ik wel goed zien maar lezen niet?

Ik kan goed zien bijna geen afwijking. Bij de opticien had ik 0. Als ik wil lezen en als ik dan kijk naar het bord kan mijn oog het niet snel scherp stellen waardoor ik soms 4 seconden niet goed het bord kan zien en de letters onduidelijk worden. Wat kan hiervoor de probleem zijn?

ps de opticien zij dat een bril niet nodig was aangezien ik geen oogafwijking had

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
6K
Amadea
9 jaar geleden
Tijd voor een bezoek aan een oogarts. Die weet veel meer dan een opticien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
al afspraak gemaakt werd ook al tijd maar wou meer informatie van te voren al weten dat ik niet word verrast. Ik heb dit probleem al 2 a 3 jaar,
Cryofiel
9 jaar geleden
Er zijn ook verschillen tussen opticiens. Ik weet niet uit m'n hoofd hoe het verschil heet - maar het zit 'm in de opleiding en in de apparatuur die ze gebruiken. Misschien kan iemand anders, die meer verstand van opticiens heeft dan ik, aangeven hoe je het verschil kunt herkennen. Dan zou je eens kunnen kijken of jouw opticien wel tot de "betere soort" behoort. Zo niet, dan kun je naar een andere opticien gaan. Een oogarts kan natuurlijk nóg weer stukken meer, maar voor de normale controles blijf je toch aangewezen op de opticien. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het wel degelijk verschil maakt naar "welke soort' opticien je dan gaat.
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat Cryofiel het over het verschil tussen opticien en optometrist heeft.
Een opticien zorgt voor de oogmeting en bepaalt daarmee het brilrecept.
Een optometrist kijkt tevens naar de gezondheid van het oog.
Een oogarts is er voor het zieke oog en kijkt denk ik daarnaast naar het zien als functie van oog en hersenen samen.
(En een orthoptist komt eraan te pas als de ogen niet goed samenwerken.) Een “brillenzaak” kan volstaan met brillenglazen aanmeten en verkopen, en opticien is geen met examens beschermde titel. Iedereen mag zich opticien noemen.
Een goede brillenzaak van naam heeft een reputatie te verliezen. Met brillenzaak van naam bedoel ik niet meteen een landelijk bekende keten, maar een plaatselijk of regionaal goed bekend staande onderneming. Dat soort zaken heeft vaak een of meer optometristen in dienst, en die kijken verder dan hun neus lang is.
Of er ergens optometristen werken, kunt u op de website vinden van de zaken die die kennis in huis hebben, want daar geven ze uiteraard graag bekendheid aan. *** Het verschil tussen opticien, optometrist, oogarts, en orthoptist. *** De opticien meet uw gezichtsscherpte en de bijbehorende brilsterkte.
Wanneer u wilt weten hoe het met de gezondheid van u ogen is gaat u naar de optometrist deze kan naast het bepalen van de bril- of contactlenssterkte ook naar de gezondheid van uw oog kijken. Vroeger was de start van een bril of contactlenzen een bezoek aan de oogarts. Vervolgens zorgde de opticien voor de juiste bril of contactlenzen. Tegenwoordig kun je zonder verwijzing van de huisarts een afspraak met de optometrist maken voor een oogonderzoek. Want sinds 2000 is dit beroep officieel opgenomen in de "Wet BIG"
(wet op beroepen in individuele gezondheidszorg). De optometrist is wettelijk erkend als oogzorgverlener.
Optometrie is tegenwoordig een zelfstandig beroep in de eerstelijns oogzorg, en zal vanwege de wachtlijsten bij oogartsen en de vergrijzing van de bevolking een steeds grotere rol gaan spelen. De oogarts is er voor zieke ogen én voor allerlei problemen met het zien door optisch correcte ogen. Voor een gewone oogmeting heeft de oogarts geen tijd, sterker nog: ik las dat oogartsen voor het vaststellen van het precieze brilrecept soms naar een goede opticien doorverwijzen, die kunnen daar namelijk meer tijd aan besteden. En omdat we twee ogen hebben, moeten die goed samenwerken. Dat is óók een apart vak.
Problemen op dit gebied zijn het werkterrein van de orthoptist.
Ivana
9 jaar geleden
Plus voor deze reactie.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik: de optometrist!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou inderdaad eerst een opticien zoeken die samenwerkt met een optometrist. Mijn vaste opticien begon een paar jaar geleden te roepen dat hij bij mij geen betrouwbare metingen kon doen. Waar dat precies aan ligt weet ik niet, maar de ene keer kwam uit een meting een visus van amper 70% en een week later zat ik weer op 120% - met een totaal andere sterkte. Maar als ze me dan de proefbril opzetten, dacht ik dat ze een fout hadden gemaakt met dat ding, omdat ik zonder bril nog meer zag dan met. En ik heb echt maar een kleine afwijking (plus anderhalf ofzo, en een cilinder van 1 of 1,25). Ik besloot een opticien te zoeken die een optometrist de metingen liet verrichten. Die zag geen enkel probleem, maar gezien mijn eerdere ervaringen wilde ik graag twee metingen op aparte dagen. De optometrist kwam beide keren op exact dezelfde sterkte uit, en ik heb weer een prima bril (correctie: had - deze vraag doet me eraan denken dat ik nodig eens lang moet voor een nieuwe meting). Moraal van het verhaal: tenzij er duidelijk aanwijzingen zijn voor oogziektes waar echt de oogarts naar moet kijken, ga bij problemen met het meten eerst langs een optometrist. In een niet al te grote plaats zoals de mijne (60.000-70.000 inwoners) zijn er al minstens twee opticiens waar een optometrist de gewone, gratis, oogmetingen doet. Al is het uiteraard netjes om te vragen of ze kosten rekenen als je niet van plan bent een bril of lenzen aan te schaffen in dezelfde zaak. De oogmetingen bij oogartsen worden trouwens ook steeds vaker door optometristen gedaan voorafgaand aan het consult bij de oogarts. Voor de oogmeting heb je dus bij een optometrist in een optiekzaak dezelfde expertise als wanneer je naar de oogarts gaat (en ik denk méér wanneer de oogarts de metingen zelf doet- die zijn daar minder voor opgeleid dan een optometrist), en een optometrist kan beter beoordelen of onderzoek door de oogarts echt nodig is dan ook de gediplomeerde opticien (en bij veel optiekketens hebben ze die nog niet eens). Ik zou nu de afspraak eenmaal is gemaakt, hem maar laten staan; je huisarts heeft dan immers ook een reden gezien om je door te verwijzen. Maar voor eventueel een volgende keer, of voor meelezers: dit soort vragen kun je prima eerst aan een optometrist stellen. Maar even heel iets anders, VS: gebruik je medicatie? En heb je toevallig nog andere gezondheidsproblemen, zoals een chronische aandoening of aangeboren afwijking?

Antwoorden (2)

Het is wel iets voor de oogarts. Daar ga je al heen, begrijp ik bij je reactie. Je wilt weten wat het zou kunnen zijn:

_______uit http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-634194.html _____
- Ik heb precies hetzelfde. Wat je zegt ook, moeite met scherpstellen, met lezen, met ondertiteling lezen op tv.
Ik heb mn ogen 2 keer laten testen en er kwam niets uit. Mijn opticien zei dat het te maken zou kunnen hebben met dat je een meisje bent dat in de puberteit zit en dan wijkt je iris af en toe af, daar is niets aan te doen. MIsschien is dat bij jou het geval, en dat is dan heel rot. Maar er valt dus niets aan te doen.
_____________________________

_____uit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57525-vermoeide-ogen-wazig-zicht-misschien-hebt-u-computerogen.html __________

Mensen die lange tijd naar het beeldscherm kijken, lopen een groot risico om tijdelijke klachten te ontwikkelen. Dit noemt men Computer Vision Syndroom ook wel CVS genoemd. Deze klachten zijn tijdelijk en verdwijnen vanzelf nadat er een aantal keren met de ogen geknipperd is.
_________________

Verder zijn er een aantal erfelijke oogaandoeningen, meer of minder zeldzaam . Maar dan zou een van je ouders dit ook al moeten hebben.

En om het rijtje volledig te maken, ouderdom maakt ook de oogspieren slapper.
9 jaar geleden
Als ik de vraag zo lees dan ben ik toch wel blij dat er hier al een afspraak bij de oogarts gemaakt is. En ik ben verbaasd dat een opticien iemand die meent niet (altijd) goed te zien wegstuurt zo van: “u heeft geen bril nodig”, want dat kan optisch wel zo zijn, maar lijkt me hier veel te kort door de bocht. Er is dan ergens een andere oorzaak. Want er is een klacht. Een doorverwijzing was op zijn plaats geweest.
Maar ik kan me voorstellen dat de vraagsteller dat toen niet meteen zoals dat heet “scherp voor ogen had”!

Ook mij lijkt dat het scherpstellen van de ogen van dichtbij lezen naar lezen van een (Bordensteker)bord veel te lang duurt.
“Wij van NS-borden”... zeg maar!!
Nu weer serieus; het probleem zou best eens aan de ‘aansturing’ van die oogfunctie kunnen liggen, meer in het bijzonder van de ooglens, en dan zou dat best eens aandacht van de oogarts nodig kunnen hebben. Meer valt er door mij niet van te zeggen.

Over Computer Visie Syndroom (CVS) vind ik een bron die er niet zo luchtig over doet. Niet alleen een kwestie van even met de ogen knipperen ...
http://www.optimalegezondheid.com/computervisie-syndroom-deel-1-wiewathoe/