Niemand kan een antwoord geven, want het is een mysterie... Het zal nooit exact uitgevonden worden hoe dat precies gaat...

Hoe laat en waar ben jij je horloge verloren? Deze vraag is van hetzelfde en kan ook nooit met zekerheid beantwoord worden, doodeenvoudigweg omdat verliezen (slapen) niet met "hoe" of "hoe laat" of "waar" gekoppeld kan worden...

En beschouw het volgende: Jij hebt een spannend boek... En jij gaar lezen daarin... Het boek pakt je en je zit er helemaal in... Hoe heb je dat gedaan? Dat is precies hetzelfde, als je helemaal in een boek zit, dan weet je niet dat je leest... Als je wel weet dat je leest, dan ben je even uit je boek... Dus er zijn twee toestanden 1) Je zit in het boek of 2) je weet dat je leest...
En dat is precies hetzelfde als een weerhuisje, of het goed-weer-mannetje is te zien of het slecht-weer-vrouwtje, maar dat ze alle twee te zien zijn dat kan niet, want ze staan precies tegenover elkaar op de draaischijf...

Dus hoe val je in slaap, zal nooit opgelost worden, onmogelijk in zichzelf...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Door te luisteren naar een interessante, slaapverwekkende episode van History According to Bob.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na een orgasme val ik het best in slaap. :)
Maar ook als ik heel erg moe ben.
Gewoonlijk val ik na een gebedje en een beetje piekeren (en een beetje gewoel) in slaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga lezen, en met mijn hoofd naar de muur toe liggen. Schijnt ook te werken ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb waarschijnlijk last van een luxe probleem: Zodra mijn oor mijn kussen raakt ben ik in dromenland. Echt waar, dat is amper overdreven.

Ik denk dat de truc is om al je lichaamsfuncties direct te kunnen uitschakelen, met name je hersenen. Je moet dus niet gaan malen over problemen die je hebt, maar gewoon, hup, knop om.

Misschien dat de volgende tips helpen:
- Ik ga pas naar bed als ik moe ben.
- Voordat ik ga slapen ga ik nog wat ontspannends doen, een comedy kijken, muziek maken, muziek luisteren. In elk geval niks (in)spannends.

Tenslotte: Mediteren helpt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem een stevige neut, geniet hiervan, poets mijn tandjes, ga naar bed en zaag enkele bomen om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahah
Ik lig in bed,...en doe mijn oogjes toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgen dat ik heel moe ben, of gewoon blijven liggen en aan iets leuks denken, voor je het weet denk je er niet meer aan maar droom je het..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aan je kussen ruiken en heel diep inademen dan liggen zoals je wil en je bent vertrokken.
ik las dit ooit ergens en nooit het tussen de oren, bij mij werkt het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik val in slaap zodra ik mij er aan over geef. Dat gebeurd s`nachts maar door mijn ziekte ok overdag. Zodra ik uit geslapen ben kan ik er weer een uurtje tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je valt in slaap door verandering van de hersenactiviteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanzelf, je valt vanzelf in slaap. Je moet wel eerst tot rust komen. Je bent een hele dag druk geweest en dat moet je eerst kwijt. Dan laat je je gedachten gewoon gaan waarheen ze willen. Niks sturen of regelen laat je gedachten maar gaan totdat je ze niet meer bewust bent, en je bent in slaap gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is mij volkomen onduidelijk hoe een mens in slaap valt...
ik heb dat moment bij mijzelf nog nooit bewust meegemaakt..., net zo min als het moment van wakker worden....
wél de momenten vlak voor het inslapen en de momenten direct na het ontwaken, maar niet de gebeurtenis zelf...

ik heb ook nog niemand ontmoet die het moment van inslapen bewust heeft meegemaakt....

zie je dat de meesten de momenten beschrijven die vooraf gaan aan het inslapen en dat niemand iets weet te vertellen over hoe het inslapen gaat?

ik doe graag zelf-onderzoek naar inslapen en ontwaken...

een paar dagen terug ging ik onder narcose... ik had me er op voorbereid om te blijven opletten wat er gebeurt bij het inslapen en ik wilde graag ontdekken in hoeverre het slapen onder narcose anders is dan de natuurlijke slaap...
bij de toediening van het eerste slaapmiddel voelde ik het lichaam heel groot en sponzig en warm worden... het loste als het ware op... alle gevoel en besef van een lichaam te hebben verdween... dit gebeurde in een seconde of twee, drie...
een tel of wat na de toediening van het tweede slaapmiddel leek het bewustzijn uit een te vallen... er ontstonden gaatjes in het bewustzijn... vergelijkbaar bij het wegvallen van het beeld van de TV bij storing... een paar pixels verdwijnen... nog wat verdwijnen en dan stort het hele beeld ineen...
het volgende moment hoorde ik mensen praten... ik dacht: ik moet zeggen dat ik er nog ben... maar ik voelde mijn lichaam niet... en kon dus niets zeggen... eer dat ik mijn lichaam had terug gekregen en kon praten, had ik al begrepen (door wat ik om me heen hoorde) dat de operatie voorbij was...
normaal weet ik meestal bij het ontwaken dát ik heb geslapen en vaak ook nog wel hoe lang... maar nu was dat niet... het ene moment was er inslapen en het volgende moment was er wakker worden... tijdens het slapen onder narcose was er voor mijn gevoel geen tijd verstreken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terugdenken aan de goede momenten van de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ontspan je door langzaam adem te halen.
Door de neus in en langzaam door de mond uit.
Ontspanning is cruciaal en op verschillende manieren te bereiken. Er zijn er al een paar genoemd. Alcoholische dranken is een gemene manier want je kunt er makkelijk aan verslaaft raken. Even een afzakkertje o.i.d. is roemrucht. zonder een discussie over alcoholgebruik te willen starten wil ik er wel op wijzen dat als je in 14 dagen meer dan 12 dagen achtereen alcoholische dranken gebruikt je al alcoholist genoemd kan worden...
Ga op een vaste tijd naar bed en ga ook naar bed om te slapen. Maar zorg dat het een ritueel is zodat je lichaam weet waar het aan toe is. Het is goed te weten dat als je een nacht niet goed slaapt je daar de volgende dag maar weinig last van hoeft te hebben als je maar ten minste 5 uur echt geslapen hebt. Dan hoef je je daar niet meer druk om te maken en dat scheelt weer een bron van spanning.
Lichamelijke arbeid of dat nu een lange wandeling, de tuin omspitten of heel iets anders is, is een heel goede manier om in slaap te komen. Uiteindelijk zijn we in onze luxe maatschappij lichamelijk veel te weinig bezig.
afijn, wat je ook gaat doen,
slaap lekker