Hoe voorkom ik dat ik dromen ga verwarren met de werkelijkheid?

Het is voor mij ontzettend lastig soms om dit te scheiden; ik maak in mijn dromen hele realistische dingen mee en als ik wakker word twijfel ik soms aan mezelf. Heeft iemand een idee hoe ik daar het beste mee om kan gaan?

Een voorbeeld ter verduidelijking: in mijn dromen praat ik ook veel met mensen, soms ga ik er vanuit dat ik iemand iets al verteld heb en achteraf bleek dat niet te zijn gebeurd, dat zou dan best in een droom gebeurd kunnen zijn. Ook zie ik bijvoorbeeld in mijn droom dingen die wel echt lijken maar in werkelijkheid blijkt toch dat ik een niet kloppend beeld heb en dat ik er waarschijnlijk dus over heb gedroomd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap je probleem. Misschien moet je het gewoon vragen aan de mensen waar je over droomt.

Antwoorden (3)

Misschien een goede plens water in je gezicht direct na het opstaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen, maar wat wellicht helpt is er een vaste routine van maken dat je 's ochtends als je wakker wordt, nagaat wat je die nacht hebt gedroomd, en dat relativeert..

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een schriftje naast je bed te leggen en zodra je wakker wordt, op te schrijven wat je gedroomd hebt en over wie je gedroomd hebt.

Zo heb je na een tijdje een mooi overzicht van wie je wat verteld hebt in je droom, en word je je bovendien bewuster van het verschil tussen waken en droom.