Mijn enkel is aan de buitenkant zeer pijnlijk. Het voelt of er een spier bekneld word. Vooral 's nachts heel veel pijn.

O.v. 2 maanden geleden met sporten begonnen, met een beetje pijn.
Wie heeft zoiets dergelijks ook wel eens gehad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Even langs de huisarts kan geen kwaad

Toegevoegd na 35 seconden:
kan die je eventueel doorsturen naar het ziekenhuis voor foto's of scan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk je dat wij je beter kunnen helpen dan je huisarts?
Oeps, dat is geen antwoord.
Dus, -----------------------> richting huisarts.
14 jaar geleden
Het echte antwoord is natuurlijk: (tijdelijk) minderen met de sport die je doet, en langs de huisarts.

Ik reageer toch omdat ik ook iets vergelijkbaars heb gehad.

Ik was/ben heel sportief, uitstekende conditie, maar nooit hardgelopen. Op een gegeven moment ben ik gaan hardlopen, met een groepje mee.

Vanwege mijn conditie liep ik meteen mee met de gevorderdengroep, en nog wel bij de voorste groep daarvan. Heerlijk door de bossen racen, heuvel op en af, lekker bezweet en fijn moe terugkomen. Motto: we hebben een uur, we gaan in dat uur zoveel mogelijk kilometers afleggen.

Probleem: mijn spieren en uithoudingsvermogen waren top, mijn gewrichten (voornamelijk de daar zittende spieraanhechtingen) waren deze soort belasting niet gewend. Resultaat: pijn in de enkel en de knie. Ik wilde te veel in te korte tijd. Ook de gewrichten en de spieraanhechtingen moeten wennen aan een nieuw soort belasting.

Ik ben een tijd gestopt met lopen om het lichaam de kans te geven 100% te herstellen van de schade. Daarna heb ik het op een heel laag niveau weer opgepakt. Nu ben ik bezig het heel geleidelijk op te voeren.

Als het terugkomt, laat ik een loop- en beweeganalyse maken. Daarbij moet je je loopschoenen meenemen. Ze maken dan videoopnames. Daaraan, en aan het slijtagepatroon van je schoenen, kunnen ze zien wat er mis is. Soms heb je andere schoenen nodig, soms een inlegzool. En soms is er niets aan te doen en moet je het lopen laten vallen.

Wat dat betreft moet ik het advies dat ik aan het begin schreef, wat nuanceren. Je kunt ook minderen met sporten tot de pijn helemaal weg is. Misschien twee maanden niets meer doen, en daarna heel voorzichtig opnieuw beginnen. Zolang het niet terugkomt, *langzaam* opvoeren. Komt het terug, dan ofwel naar de huisarts, ofwel naar de sportadviseur (zoals bijvoorbeeld mijn loopanalyse).

Gaat het met rust niet weg, dan natuurlijk direct naar de huisarts.

Toegevoegd na 22 seconden:
PS. Om welke sport gaat het?
Cryofiel
14 jaar geleden
Om te beginnen maar weer het standaard advies; ga voor een goede diagnose even langs de huisarts.

Als ik uw verhaal zo lees, dan zouden de klachten kunnen duiden op een verrekte enkelband. Een enkelband verrekking kan, ook al heeft u er overdag geen last meer van, 's nachts een zeurende pijn blijven geven. Dit kan bij vlagen zelfs jaren na het oplopen van de blessure nog pijn geven.

Had u destijds na het sporten ook last van een opgezette enkel en had u moeite met het belasten van de enkel?
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Hoeft niet perse een spier te zijn. Overbelast.!
Altijd naar laten kijken