Een alpha-blocker is een medicijn dat bepaalde receptoren in slagaders en vlotte spieren blokkeert.
Het wordt onder andere gebruikt bij goedaardige prostaathyperplasia en hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alpha-Blockers zijn medicijnen die de werking van noradrenaline remmen, dat is een hormoon dat zorgt voor de samentrekking van bloedvaten. Door de remming verslappen de spieren in de wanden van de bloedvaten, aderen worden wijder en hierdoor daalt de bloeddruk.
Alpha-Blockers kunnen worden gebruikt door mannen om de urinestroom te bevorderen wanneer deze deels geblokkeerd wordt door een vergrote prostaat.
Ook wordt het gebruikt bij mensen met het fenomeen van Raynaud, dit is een afwijking waarbij er verminderde bloedtoevoer naar de vingers is.
Verder wordt het gebruikt door mensen die een verhoogde bloeddruk hebben door bijvoorbeeld een nierziekte.

Alpha-Blockers zorgen na inname voor een snelle en grote daling van de bloeddruk, daarom is het een medicijn dat alleen onder goede controle van een arts moet worden gebruikt.