Als iemand motten heeft in huis Kan ik ze dan meenemen Zodat ik ook motten heb ...???

Zijn motten besmettelijk en bijten of steken ze de mens..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Motten is een vlinderachtigen.
Er zijn honderden soorten motten in Nederland.
Er zijn echter soorten die het op onze kleding gemunt heb.
Deze motten leggen eitjes in kleding, het liefst op donkere plaatsen b.v. kasten die niet veel open gaan.
Uit deze eitjes komen de beruchte larven die kleding op vreten.
Alleen deze larven zijn dus schadelijk.
De motten zelf dus niet.
Je kan dus geen besmetting meenemen vanuit een ander huis, of het moeten kleren zijn waar ze al in zaten.

Toegevoegd op 12-06-2009 18:46:37
Een klein motje kan natuurlijk niet steken of bijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Motten zijn kleine beestjes, met vleugels wellicht, die zich in het donker nestelen in opgeslagen kleding, die leven daar in het donker achteraf... Ze kunnen zich voortplanten en kan door aanraking van stof op stof meegenomen worden van die ander naar jouw huis, dat kan... Het kan dat ze op enig moment gewoon binnenkomen vliegen en op de juiste plek terecht komen en dan hun ondergrondse bestaan voortzetten...

Bijten of steken doen ze niet... Muggen komen ook binnen, maar daarom zijn ze nog niet besmettelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX.......voor de muggen zou ik dan toch maar eens oppassen, al eens van knokkelkoorts gehoord (dengue fever)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of malaria
Volgens mij is dat wel mogelijk, maar het hoeft niet.

Zie toegevoegde link voor een aantal tips wat je zelf kunt doen als voorzorgsmaatregel. Ze hebben voorkeur voor vies en alleen bepaalde stoffen.

Toegevoegd op 12-06-2009 18:42:06
...dat je ze meeneemt. Mensen steken en bijten doen ze niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Motten leggen eitjes in je kleding en zodra ze uitkomen vreten ze de wol op.
"de mot" in kleding krijgen kan al veroorzaakt worden doordat je je slaapkamerraam open hebt laten staan en een wollen kledingstuk niet veilig opgeborgen was, door het bv over een stoel te hebben laten hangen, of hebt laten luchten gedurende de nacht aan de wasdraad of in het open raam.
Om te voorkomen dat je motten in je wollen kleding krijgt zorg je voor goed afgesloten kasten en horrengaas voor de ramen. Opbergen van wollen kleding na het seizoen dient altijd gewassen te gebeuren en bij voorkeur in een luchtdichte verpakking.
Als je luxere wolsoorten in de kast hebt zoals bv cashmere, zullen ze zich altijd hierin nestelen en laten ze 'mindere' wolsoorten zoals shetlandwol, lamswol ed met rust, maar ja, de schade is veel groter met een gaatje in je cashmere jumpertje.
Milieuvriendelijke manier om motten op afstand te houden is oa een blokje cederhout in de kast hangen en iedere week een druppeltje cederolie erop druppelen.(beide verkrijgbaar bij de betere drogist)
Wij kopen onze wollen truien, jumpers, vesten ed in een zaak waar ze ze verpakken in een luchtdichte hersluitbare zak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, als je het vriendelijk vraagt, dat je ze waarschijnlijk wel kan meenemen. Ze kunt ze het beste vervoeren in een potje met een afgesloten deksel. Wel een paar luchtgaatjes erin, zodat ze niet stikken.
En dan heb jij ook motten. Veel plezier ermee!